Auringonhattu-uute vanha tehokas flunssan karkoittaja


Yksi varhaisimpia lapsuusmuistojani on se, kun mummo tuputtaa nenäni edessä syksyisin ottamaan auringonhattu-uutetta. Tuolloin en käsittänyt ollenkaan, että miksi. Minusta se maistui vedenkin seassa karmealta, muistan, että kulauttelin lasillisen irvistellen alas, siinä toivossa, että saisin sen jälkeen karkkia, joka veisi pahan maun pois. En tiedä viekö aikuisuus makuaistin, mutta tänä päivänä uutteessa on mielestäni vain hyvin vieno maku, mutta suussa on edelleen se sama kihelmöivä tunne kuin lapsenakin.

Vasta aikuisena tajusin, miksi mummo heilui alvariinsa pullonsa kanssa. Auringonhattu-uutteen on sanottu lisäävän luonnollista vastustuskykyä, lievittävän ylähengitysteiden haasteita sekä parantavan virtsateiden terveyttä. Myöhemmin aloin miettimään, että siihen nähden kuinka paljon koulussa jatkuvasti kiersi flunssia ja muita tauteja, olin todella harvoin flunssassa tai pois koulusta niiden vuoksi. Kun minulle myöhemmin selvisi, että auringonhattu-uutteesta voisi olla apua luonnolliseen vastustuskykyyn, en voinut olla ajattelematta, että sillä pahanmakuisella litkulla saattoi sittenkin olla positiivisia vaikutuksia. 

Yleensä syksyllä flunssakauden alla kaappini vakivarusteisiin kuuluu pullollinen punahattua, tästä on kiittäminen edesmennyttä mummoani. Tuotteella voi desinfioida myös pieniä haavoja, laittamalla sitä muutaman tipan halutulle alueelle. Auringonhattu-uutteita on markkinoilla monia erilaisia, mutta Frantsilan tuotteessa pitoisuus on markkinoiden suurin (7%). Se on Frantsilassa luonnonmukaisesti viljelty, oikeaan aikaan kerätty ja luomualkoholiin uutettu. Vaikuttavat aineet tulevat sekä versosta että juuresta. Se miksi uute jättää suuhun kihelmöivän tunteen, johtuu siitä, että juuri sisältää runsaasti isobutyyliamidia. Erilliset käyttöohjeet kannattaa aina lukea pakkauksesta ja annostusohjeita pitää noudattaa niin kuin kaikkien luontaistuotteiden kanssa. Varmuussyistä tuotetta ei suositella leukemia- eikä autoimmuuni-sairauksista kärsiville potilaille. 


Jakakaahan paras kikkanne flunssan ehkäisyyn. Käytättekö luontaistuotteita?



  1. Mä olen käyttänyt Vogelin Echina Forcea melkein 30 vuotta flunssan ehkäisyyn. Auringohattu-uutteen on käsittääkseni ihan tutkitusti todettu auttavan flunssaoireisiin, joten ei yhtään turha tuote. Otan aina kunnon tujauksen heti, kun alkaa tuntua nenässä tai kurkussa oireita, ja yleensä tepsii moitteetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtava kuulla, että joku muukin luottaa tähän. Itse olen myös ymmärtänyt, että ihan tutkimustuloksia on pohjalla. Mä olen käyttänyt kans aikuisena just noin, et heti kun pienikin oire otan tujauksen. Ehkäisevästi ei saisi paria kk pidempään käyttää, joten olen todennut, et just parhaan tuloksen saa kun ottaa ekaan pieneenkään oireeseen. 👍

      Poista
  2. Ah, tämä oli vakkarituote kaapissa ennen kuin kuulin, että autoimmuunisairautta sairastavana tätä ei pitäisi käyttää. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on niin harmi, ettei sovi tiettyjen sairauksien kanssa yhteen. Varsinkin jos on tehonnut. 😑

      Poista
  3. No hei en ole ikinä kokeillut, kiitos vinkistä Jonna. <3 Ihanaa päivää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etkö? Nyt heti yksi pullo kaappiin lentsujen varalle. 👍

      Ihanaa tiistaita Tiia. 💙

      Poista
  4. Syön vitamiineja ja sinkkiä välttääkseni flunssaa, mutta kerran pari vuodessa iskee pieni nuha. Mutta olen onneksi aina ollut melko terve ja harvoin olen niin kipeä, että pitäisi kotiin jäädä. Hunaja on yksi suosikkini esimerkiksi kipeään kurkkuun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinkki on kyllä hyvä, jotkut suosittelee imeskeltäviä sinkkitabletteja. 👍

      Poista
  5. Sitruuna-inkiväärishotti aamuisin on tähän mennessä toiminut, mutta kyllä se on niin, että jos se virus on tullakseen niin se tulee :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä testata tuo sitruuna-inkiväärishotti. 👍

      Poista
  6. En minäkään oikein usko, että millään pystyy estämään jos virus osuu sopivasti kohdalle. Itselläni on nykyään aika harvoin flunssia ja yskääkään, mutta nyt on! Kuumeen kera. Olen juonut monta mukillista hunaja-inkiväärijuomaa eli lisään hunajan keitettyyn veteen ja raastan inkivääriä sekaan niin että tuntuu. Lisäksi nappaan ison lusikallisen hunajaa suuhun ja annan sen liota nielussa; tästä olen lukenut monelta taholta ja sen väitetään toimivat ihan yhtä hyvin kuin yskänlääkkeet. Ihme ja kumma, ei ole öisin yskittänyt juuri yhtään.
    Auringonhattu-uute on meillä tuttu jo nuoruudesta, mutta enpä ole muistanut taas sitäkään hankkia. Äitini opetti tiputtamaan parikymmentä tippaa suoraan nieluun.
    Ihan huomaan selvästi hakeutuvani nykyisin lempeämpiin 'lääkkeisiin'.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätähän voi ottaa myös flunssan ollessa päällö, joten nyt pistät jonkun noutamaan itsellesi pullollisen asap. Pikaista paranemista!

      Poista
  7. Tyrnimehu sekä sitruuna-inkiväärijuoma ovat mun vippaskonstit, joista tuo tyrni on ehdottomasti tehokkain! Mä olen viimeksi ollut flunssassa muistaakseni vuonna 2015, 2016 oli katupölyaikaan jokin pieni flunssan tynkä mutta en kuitenkaan ollut saikulla. 2015 olin :D Mäkin joudun kilpirauhasen takia varmasti skippaamaan tän auringonhattu-uutteen, hyvä kun mainitsit tuosta! En olisi nimittäin tiennyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin seuraavan kerran muistaa tuo tyrni. Mä en ollut flunssassa, mut olin kuumeessa viimeksi viime jouluna, mut kun lentsu taisi olla toissa vuoden maaliskuussa ja sitä pirua kesti kaksi viikkoa.

      Poista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown

Designed by FlexyCreatives