Kun aloitin blogini lähes 15 vuotta sitten, maailma oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Blogimaailma eli kulta-aikojaan, eikä sosiaalinen media ollut vielä pinnalla kuten nykyään. Ennen vaikuttajamarkkinointia hoitivat lähinnä julkkikset, joiden kuvia lehdistä ihailimme. Blogimaailma toi vaikuttajiksi bloggaajat. Kaikki alkoi hyvinkin viattomasti, mutta sitten mukaan tuli myös some. Mitä isommaksi ja yleisemmäksi vaikuttajamarkkinointi on kasvanut, sitä enemmän on alkanut herätä kysymyksiä.
Aluksi yritykset saattoivat lähettää yhden tai kaksi pr-tuotetta, mistä bloggaajat sitten innoissaan totuudenmukaisesti kirjoittivat, sillä olihan se nyt hienoa saada jotain ilmaiseksi. Vaikuttajamarkkinoinnin kasvaessa kilpailu kiristyi ja yritykset alkoivat asettaa pelkkiä pr-tuotteitakin vastaan isojakin vaatimuksia. Jos et anna saamillesi tuotteille näkyvyyttä, voit olla melko varma, että jatkossa näytteitä on turha odottaa. Tämä vaatiikin sitten vaikuttajalta rohkeutta, uskallatko olla esittelemättä tuotteita positiivisessa valossa, vaikka oikeasti et välitä niistä tuon taivaallista? Monet ratkaisevat asian tekemällä unboxauksen esim. Tiktokissa tai Instgramin Stories -osiossa. Esittelet nopeasti saamasi tuotteet, eikä sinun tarvitse ottaa niihin sen kummemmin kantaa, koska et ole ehtinyt vielä niitä kokeilemaan. Silloin lähetetty tuote saa kuitenkin näkyvyyttä ja yritys on tyytyväinen, sillä jo tämä saattaa herättää katsojan mielenkiinnon tuotteita kohtaan. Jokainen ymmärtää, ettei kenellekään voi olla joka päivä jotain uutta kivaa juttua, joka on ihan paras sillä hetkellä, kun päivän tai viikon päästä se onkin jo jokin muu tuote tai palvelu. Tämän vuoksi koen, että vaikuttajan kannalta parasta markkinointia on pitkäjänteinen yhteistyö muutaman hyvin valitun yrityksen kanssa. Tällaisia on vaikea saada ja siksi mainonta menee useilla työkseen tekevillä monien yritysten sillisalaatiksi. Seuraan Instagramissa erästä kissatiliä, joka on loistava esimerkki hyvästä mainonnasta. Heillä on muutama yhteistyökumppani, jotka kaikki sopivat täydellisesti tilin kanssa yhteen.
Samalla kun kilpailu on koventunut, myös pr-lähetykset ovat menneet koko ajan överimmiksi. Nykyajan sykli on se, että meille tuotetaan ulos koko ajan uutuuksia, joka saavat sinut tuntemaan, että se on saatava. Tämä tarkoittaa vaikuttajalle sitä, että uutta tavaraa saapuu kotiisi jatkuvalla syötöllä. Myös tässä kohtaa kysytään vaikuttajan moraalia, haluatko todella kotiisi tavaraa, jota et tule koskaan käyttämään tai kuluttamaan loppuun asti? Jossakin kohtaa on hyvä sanoa ei. Vaate-unboxaukset ovat hyvä esimerkki, miten sinut saadaan kuluttamaan lisää. Vaikuttaja lainaa tai tilaa kotiinsa kasan vaatteita, joita sitten esittelee seuraajilleen. Tämän jälkeen palauttaa vaatteet. Tarkoituksena on saada sinut ostamaan lisää jotain, jota et sitä ennen edes tiennyt tarvitsevasi.
Tasa-arvosta puhutaan paljon. Totuus on se, että varsinkin vaikuttajamarkkinointi on nuorten pelikenttä, johon muutamat vanhemmat vaikuttajat koittavat sopeutua. Yritykset ja brändit suosivat nuoria. Jopa anti-age -tuotteista lähetetään näytteitä parikymppisille, kun taas iäkkäämmät halutaan pitää näkymättömissä. Monenko kosmetiikkafirman Instagram-tilien kuvissa olette nähneet säännöllisesti iäkkäämpi malleja? Aivan. Absurdein esimerkki nuorten suosimisesta on ehkäpä se, minkä meillä Suomessakin muutamat vanhemmat vaikuttajat ovat pistäneet merkille, että kun pr-tilaisuuksista julkaistaan kuvia, niissä näkyy vain nuoria ihmisiä, vaikka hekin ovat olleet paikalla ja heistäkin on kuvia otettu. Jos tämä ei ole ikärasismia, niin mikä sitten?
Ylikulutus. Lisää, lisää ja lisää. Vaikuttajan on tarkoitus saada juuri sinut ostamaan palvelu tai tuote, jota hän esittelee. Hän ei itse suurimmaksi osaksi maksa niistä, mutta sinä maksat. Näet kauniiksi kuratoituja vaatekaappeja, meikkikokoelmia, tuoksu- ja ihonhoitohyllyjä. Kasoittain tavaraa, jotka pilaantuvat ennen kuin niitä käytetään loppuun. Olen nähnyt viime aikoina juttuja siitä, miten varsinkin ulkomailla yhä nuoremmat ovat joutuneet rahallisiin vaikeuksiin, koska heidän on pakko saada juuri sillä hetkellä trendaavia tuotteita, jota heidän suosikki tiktokkaaja -tai muuvaikuttaja on esitellyt. Nopea some saa aikaan sen, että jos et osta, olet jotenkin ulkopuolinen. Osaksi tätä estämään onkin jo vuosia sitten meillä ja nykyään myös ulkomailla kehitetty markkinointisäädöksiä, joissa kerrotaan, että vaikuttajan on ilmaistava selkeästi, että kyseessä on mainos. Ongelma tässä vain on se, että niin meillä kuin ulkomaillakin monen vaikuttajan tuntuu olevan todella vaikea kertoa suoraan ja selkeästi, että kyseessä on mainos. Suomessakin vaikuttajat ovat saaneet asiasta huomautuksia mainonnan eettiseltä neuvostolta. Valitettavasti nämä ovat vain huomautuksia ja siten vaikutus on mitätön. Rahalliset rangaistukset voisivat muuttaa tilannetta. Tuntuu, että monet firmatkaan eivät ole kunnolla kartalla siitä, miten yhteistyöt pitää merkata, joten hälläväliätouhu jatkuu. Sääntöjä ei aleta noudattamaan ennen kuin vaikuttajia tukevat firmat sulkevat heiltä pr-tuote -ja rahahanat, jos eivät noudata annettuja ohjeita. Toki vastuu on aina lopulta lukijalla, katsojalla tai ostajalla itsellään, vaikka peräänkuulutan tässä asiassa myös vastuullisuutta niin vaikuttajalle kuin häntä käyttävälle yrityksellekin.
Sana on vapaa. Mikä sinua vaikuttajamarkkinoinnissa moraalisesti mättää?
KUVAT: PEXELS
Erittäin hyvä ja tosi puheenvuoro. Karuselli on mennyt ihan hulluksi jo. Kahmitaan kaikkea ja lähetellään tarpeettomuuksia ympäriinsä, velvoitetaan ns vaikuttajat mukaan rumbaan.
VastaaPoistaJotkut heistä eivät osaa edes kirjoittaa. Usko vaikuttamiseen on kova, koska halutaan hyötyä, edes tuotteilla.
Muutama vanhempi "kerjäläinen" nolaa itseään suurin sanoin. Ei ymmärretä, että nuoremmista on kysymys.
Voi voi.
Kiitos.
PoistaOn oikeasti jopa ihmeellistä, miten isoksi vaikuttajamarkkinointi on kasvanut näiden vuosien aikana. Itse en ole esim. ladannut lainkaan Tiktokia, mutta olen nähnyt paljon pätkiä muualla sieltä ja en kyllä heti mitään sairaampaa ympäristöä keksi kuin se. Ihmiset eivät enää osaa edes kunnolla lukea, saatika ymmärtää lukemaansa, koska kärsivällisyys somen vuoksi ei enää riitä muuhun kuin liikkuvaan nopeaan kuvaan. Samaa aikaan niille kaupataan koko ajan lisää krääsää, mitä eivät tarvitse. Markkinointia voi tehdä halutessaan myös tyylikkäästi, enkä sitä kokonaan suinkaan tuomitse. Valitettavasti sitä näkee nykyään enää harvoin.
Mukavaa viikonloppua!
Hyvin kirjoitettu pohdiskelu, kiitos tästä :) nykyään meno on ihan erilaista. Tuntuu että korvista tulee jo yli! Tiettyihin merkkeihin tulee sitten jopa negatiivinen viba kun kaikki niitä kehuu, jokainen on saanut sen pr-lähetyksen ja se on esiteltävä että saat niitä lisää.
VastaaPoistaItseä harmittaa kun pr-lähetyksiä ei enää tule, ei enää yksinkertaisesti ole aiheita joista kirjoittaa blogiin. Ei omat rahkeet riitä hankkia koko ajan jotain lisää, eikä siinä ole järkeä kun ei ehdi käyttää ja kokeilla kaikkea. Itse mieluummin keskittyy tiettyihin juttuihin joista lukijat sitten tietää että ehkä se esittelee sen uutuuden kun saa hankittua :) ja se on kiva että toivotaan ja kysellään. En itse tykkää nopeasta menosta ja siitä että tuotetta ei esitellä kunnolla vaan pelkästään vilautetaan. Eikä vastata jos kysyy tarkemmin. Se ehtii onneksi sitten unohtua. Blogit on sellainen tietopankki joista jonkun asian voi etsiä pitkän ajan päästä koska sinne se on jäänyt talteen :)
Juuri näin, tietopankkeina käytän blogeja. Pitkään vierastin instaa ja vielä pidempään tiktokkia. Koukuttaviahan ne ovat. Vähän tarkoituksella halusin pitää niissä kanavissa viettämäni ajan minimissä. Nyt on kyllä tullut lipsuttua. Kyllähän ne luovat "tarpeita" ja vaatii malttia, ettei lähde siihen mukaan. Olin jo ryntäämässä Normaliin hakemaan jotain kehuttua huulituotetta, sitten muistin, etten käytä kuin huulirasvoja. Kerran kuussa ehkä huulipunaa. Mutta kovasti tuli tarve, että oispa kiva... Kiitos myös Jonnalle viisaista sanoista!
PoistaKiitos. :)
PoistaMä ymmärrän, että saattaa harmittaa, kun pr-lähetyksiä ei enää tule, mutta toisaalta just sen vuoksi mä tykkään sun blogista. Juuri tuo, että koko ajan ei voi itse ostaa lisää, mutta toisaalta ei sitä tavaramäärää haluaisi edes kotiinsa. Toi on niin totta, että blogeista voi etsiä aina myöhemmin tietoa. Arvaa montako kertaa olen googlannut blogin nimeä ja asiaa, kun muistelen lukeneeni sieltä asiasta aiemmin ja haluaisin palata asiaan? :D
Nina. Ihan sama juttu, just blogeja mä usein Googletan, kun muistan lukeneeni jostain tuotteesta ja haluan vielä varmistaa, että muistinko oikein. :D Itsehän en koskaan ladannut Tiktokia ja se on paras ratkaisu mihin olen koskaan päätynyt, että pidin pääni. Haluaisin vähentää silti lisää somekanavia missä olen, mutta vaikea päättää. Facebookista olisin luopunut, mutta siellä on niin paljon mun blogin seuraajia, jotka saavat tiedon uusista postauksista sitä kautta, etten oikein voi, vaikka henkilökohtaista tiliä en siellä juurikaan käytä.
PoistaJa kiitos!
Kiitos <3 enkä tosiaan sitä tarkoittanut että haluaisinkaan enää röykkiöittäin tavaraa tai 10 kynsilakkaa viikossa kun ei_siinä_ole_järkeä, mutta joskus olisi kiva kirjoittaa esim jostain uutuuksista. Mulla on edelleen vaikkapa käytössä joku 10v sitten saamani suoristusrauta että ei kaikki tavara ole kertakäyttökulttuuria. Ja se rauta on muuten ollut hyvä :D Minäkin pyörin jatkuvasti näissä blogeissa etsimässä asiaa ja lukemassa blogeja uudelleen ja uudelleen. TikTok suorastaan oksettaa minua, olen siellä kyllä mutta saan siellä oikeasti pahan mielen niin olen ihan minimoinut sen käytön. Jaan vaan jotain videoita jos siltä tuntuu, mutta siellä sen näkee että tuotetta vaan vilautetaan eikä oikeasti kokeilla.
PoistaSama. Mulla on kans suoristusrauta ja fööni, jotka sain varmaan kymmenen vuotta sitten. :D Hyvin on kestäneet.
PoistaYoutubessa varsinkin näkee näitä älyttömiä pr lähetyksiä..lähetään vaikka kaikki 20 sävyä meikkivoiteesta vaikuttajalle..tai kaikki ihonhoitolinjat samalta brändiltä. Ja miten sitten nää samat vaikuttajat karsii käyttämättömiä tuotteita. Onneks monet sentään lahjoittaa niitä eteenpäin..vaikka kodittomille. Mutta menee kyllä varmaan roskiinkin paljon. Hullu maailma! Kiitos, että oot itse viime aikoina puhunut tai kirjoittanut siis yksinkertaisemmasta ihonhoidosta. Se vaikuttaa ainakin minuun, joka istun täällä omistamieni 20 seerumin ja 10 meikkivoiteen keskellä ja ihmettelen miksi oon niihin tuhlannut vähiä rahojani. Ja siis kaikkea kosmetiikkaa on ihan turhan paljon. No ykkösvaiheen putsarista avasin just vikan kappaleen..että ei onneks ihan kaikkea oo miljoonaa
VastaaPoistaSiellä ja mitä olen just Youtubesta nähnyt, niin Tiktok se vasta hullu paikka on. Onneksi ei tullut ladattua koskaan koko sovellusta. :)
PoistaTosi kiva kuulla, jos mun minimalistisemman ihonhoidon puolesta puhuminen on saanut ajattelemaan ja ehkä jatkossa helpottamaankin sun ihonhoitoa. Koen, että voin puhua, että vähemmällä oikeasti tulee toimeen, koska olen ollut itse ennen se, joka on tehnyt 10 tuotteen ihonhoitorutiineja. :D Myös pienellä tuotemäärällä saa halutessaan vaihtelua ja siitä on tulossa postauskin, miten voi vaikka vaikuttavia aineita vähän vaihdella, mutta silti niin, että ihonhoito on edelleen tehokasta.
Hyvä postausaihe, jään seuraamaan keskustelua :) omaa kokemusta kaupallisista yhteistöistä tai pr-lähetyksistä ei ole, mutta mielenkiintoista on lukea muiden ajatuksia niistä.
VastaaPoistaMuutamaan yritykseen/tuotemerkkiin on mennyt maku jo ennen omakohtaista testaamista jos on havainnut sen pukkaavat tuotteita jokaikiselle vaikuttajalle kertarykäisyllä ja jokainen vain kehuu nopeasti ja siirtyy seuraavaan. Kyllä, bisnes on bisnestä, rahan tekeminen on molempien osapuolien tarkoitus, mutta.. äärimmilleen vietynä ovat vielä nämä "vilautusvideot" jossa esitellään parikymmentä eri tuotetta minuuttiin :D ovat omanlaisensa viihteenlaji, kun seuraa taustalla hiki hatussa paketteja aukovaa tiimiä.
Kiva kuulla Taija-Tiia, jos postausaihe oli kiinnostava.
PoistaJuuri tuo tuotteesta seuraavaan siirtyminen tuntuu itsestä eniten älyttömältä ja juuri tuo bisnes on bisnestä, mutta kyllä mä alkaisin firmoina miettimään, että homman voisi hoitaa nykyistä tyylikkäämminkin. Valitettavasti volyymi myy, mitä useammin meidän verkkokarvoille osuu se sama tuote, sitä enemmän meidät aivot saa sitä haluamaan. Toivon, että ihmiset tiedostavat tämän, kenenkään ei tarvitse ylikuluttaa sen vuoksi.
Todella mielenkiintoinen postaus ja samankaltaisia ajatuksia on täälläkin! Miuta ehkä eniten ärsyttää se, miten epäoikeudenmukaisesti yhteistöitä ja sponsorointeja tulkitaan joskus. Vaikuttajien kohdalla valvonta on huomattavasti tiukempaa kuin esim. kilpa- ampujien, muiden urheilijoiden, näyttelijöiden, lehtien ja saippuasarjojen osalta.
VastaaPoistaViime aikoina kiinnitti huomiota myös se, että MEN oli antanut huomautuksen vaikuttajan stooreista, jossa oli ollut linkki vaatteiden valmistajan sivuille. Tästä keissistä en kuitenkaan saanut selville (enkä seuraa ko. vaikuttajaa) oliko ratkaisussa mainittu "mainoslinkki" mainoslinkki eli affiliate-, klikkiperusteinen tai provikkalinkki mistä vaikuttaja hyötyy vai pelkästään tavallinen linkki ko. valmistajan verkkokauppaan (kuten myös MENin kuvauksessa mainitaan yritys piste com) eli sinne mistä vaatteita voi ostaa ilman, että vaikuttaja hyötyy siitä millään tavalla. Jos kyseessä on kumppanuusmarkkinointi / provikkalinkki, niin silloinhan se on ihan selvä, et väärin on tehty ja linkki olisi pitänyt merkata mainoslinkiksi. Jos kyseessä oli jälkimmäinen eli tavallinen linkki, niin on kyllä aika erikoista, ettei saisi jakaa suosituksia seuraajilleen ilman, että kyseessä olisi yhteistyö. 🤔 Samanhan pitäisi päteä myös kuluttajan jakamiin suosituksiin, jos mainokseksi lasketaan tuotesuositus, joka on tehty vapaaehtoisesti ilman minkäänlaista korvausta tai sovittua yhteistyötä.
Kuitenkin esimerkiksi Salkkareissa on riittänyt "sisältää maksettua tuotesijoittelua" plakaatti ohjelman yläreunassa, mutta mistä ihmeestä sinä tiedät mikä ruudussa on maksettua tuotesijoittelua - keittiökalusteet, taulu, pöydällä olevat tuotteet, taustan maljakko, puhelimen kuoret, näyttelijän vaate / koru / laukku? Eli kenen lukuun markkinoidaan? Miksi kilpaurheilijan ei tarvitse mainita jokaisessa julkaisemassaan sisällössä saaduista välineistä, esim. kilpa- ammuntaan liittyvien tarvikkeiden, aseiden sponsoroinnista, sekä tilan / alueen ilmaisesta käytöstä, mutta saadusta vaatteesta pitää mainita aina, kun se tulee esille julkaisuissa? Välillä tuntuu, et tämä vaikuttajamarkkinointi on yksi villi länsi, jossa säännöt ovat erilaiset eri "aloilla", vaikka kaikki siellä somessa julkaisevat ja tekevät sisältöjä edistääkseen uraansa. 😅 Vaikuttajiahan on mediassa otettu myös silmätikuksi mm. verosuunnittelun takia, vaikka samoja käytäntöjä monet ovat käyttäneet jo huomattavasti kauemmin - sillä saa enemmän huomiota ja reaktioita, kun kritisoidaan verrattain nuorta naisvaltaista alaa vs. vanhempia miehiä, jotka ovat aina tehneet verosuunnittelua samalla tavalla. 😊
Mitä yleisesti tähän vaikuttajamarkkinointiin tulee, niin onhan näitä Suomessakin nähty et vaikuttaja esittää saaneensa paketin ja maistavansa tuotetta videolla, sit kehuu ja arvioi makua, vaikka videossa näkyy, että tölkki on edelleen kiinni! :D Monilla vaikuttajilla jää just ne superkehutut tuotteet käyttämättä ja koskaan tulevaisuudessa niitä ei enää näe hänen kanavissaan. Silloin itelle ainakin tulee fiilis et oliko tuotteessa jotain vialla vai halusiko vaikuttaja vaan helppoa rahaa yritykseltä? Yrityksille pidemmän ajan markkinoinnista on paljon enemmän hyötyä ja nimenomaan sellaisten vaikuttajien kanssa, joiden seuraajien kohderyhmä on oikea ja joiden kanavissa heidän tuotteensa / palvelunsa näkyy jatkossakin luonnollisesti osana sisältöjä.
Tästä aiheesta riittäisi todella paljon ajatuksia ja mielipiteitä, mutta eiköhän tämä riitä tällä kertaa - tosi pitkästi kommentoin jo nyt. Virkistävää nähdä erilaista näkökulmaa markkinointiin, vaikka melko villistä lännestä on kyse kokonaisuudessaan. Miulla odottaa luonnoksissa aiheeseen liittyvä teksti, mutta enemmän sillä näkökulmalla, miten vaikuttajamarkkinointi on kannattavaa yrityksille ja mitä siinä tulee huomioida. 🤗
Ensinnäkin, ihan mahtavaa, jos olet tekemässä postausta vaikuttajamarkkinoinnista näkökulmasta, mitä yrityksen pitää huomioida. Toivottavasti moni yritys sen löytää, koska tuntuu, että moni on aika pihalla. En tosiaan tyrmää mainontaa täysin, kuten sanoin, mä itse oon kaikki mun viimeiset isommat yhteistyöt tykännyt tehdä niin, että teen saman firman kanssa useamman kerran kuin se, että olisi koko ajan eri yritys kyseessä. Itselleni tämä on tietenkin mahdollista, koska minulla on toinen työ, eikä tämä ole ainoa tulon lähde. Joten voin olla tosi tarkka siitä, miten yhteistöitä teen, koska haluan sitten olla vastuullinen tässä asiassa omalta osaltani.
PoistaJuuri tuo eri alojen epäoikeudenmukaisuus markkinoinnin suhteen on todella väärin ja siihen pitäisi saada nopeasti muutos. Jos tosiaan alat katsomaan Salkkareita kesken jakson, ei sinulla ole mitään hajua, että se sisältää tuotesijoittelua, koska se mainitaan yleensä silloin kun jakso alkaa. Lisäksi naistenlehdet, nehän on täynnä firmoilta saatuja tuotteita ja markkinointia. Kosmetiikkafirmat haluavat tuotteitansa lehtiin. Miksei lehden alussa lue tästä mitään? Kaikessa on kuitenkin kyse markkinoinnista, mutta toisilla on paljon höllemmät säännöt kuin toisilla.
Nythän vihdoista viimein myös julkkikset ovat alkaneet saada MENilta huomautuksia, Minttu Räikkönen taisi olla viimeisin, joten ihan hyvä, että niihinkin aletaan puuttumaan, koska samalla tavalla hekin esim. Instagramissa vaikuttavat kuin ei julkkis -vaikuttajatkin. Joten samat säännöt pitäisi siltä osin koskea heitäkin, tuntuu, että tähän asti ketään ei ole kiinnostanut.
Verosuunnitteluhomma oli tosiaan aika naurettava, on kyse melkoisista roposista, jos vaikka mietitään miten isot firma kiertää viimeistä euroa myöden veroja, mitä ikinä reikiä laista löytävät. Vaikuttajat kuumentaa tunteita, joten heidän nostamisensa tikun nokkaan kerää enemmän klikkauksia lehdille kuin se, että kertoo jonkun ison firman tekevän niin, koska niillähän se on ollut ns. "maan tapa" aina.
Kiitos tosi kattavasta kommentista ja hyvistä näkökulmista.
Oikein kivaa marraskuista viikon jatkoa!
Jonna