Miksi aloin suosia minimalistista ihonhoitoa?
Ihonhoitofilosofiani muutos on varmasti yksi isoimpia asioita kosmetiikkaan liittyen, mitä täältä blogista olet voinut lukijana seurata vuosien saatossa. Rakastan ihonhoitoa edelleen yhtä paljon kuin aloittaessani blogin, mutta ajatukseni muuten ovat muuttuneet lähes täysin. Jokainen toki hoitaa ihoaan juuri kuten parhaaksi näkee, mutta koen, että moni voi saada apua iho-ongelmiinsa minimalistisemmalla otteella, jonka vuoksi haluan puhua minimalistisen ihonhoidon puolesta.
Alkuaikoina lähes 15 vuotta sitten enemmän oli enemmän. Rakastin usean tuotteen ihonhoitorutiineja, vaihtelin tuotteita usein ja kokeilin jatkuvasti uutuuksia. Kuuntelin innoissani kosmetiikan maahantuojien luentoja, miten he perustelivat milloin minkäkin tuotteen tarpeellisuutta. Oli helppo innostua kaikesta uudesta. Uudesta innostun toki vieläkin, mutta etsin siitä nykyään huomattavasti enemmän tietoa kuin ennen.
Muutos minimalistisempaan suuntaan alkoi vähitellen. Ihoni on ollut aikuisiällä lähes aina melko hyvässä kunnossa. Pintakuivuus ja ärsyttävät kipeät ihonalaiset silloin tällöin ilmaantuvat yksittäiset finnit olivat suurimpia ongelmiani. Tuntui, että vaikka tein mitä, noista kahdesta ongelmasta en tahtonut päästä millään eroon. Tämän vuoksi aloin seuraamaan ulkomaalaisia ihotautilääkäreitä. Ulkomaalaisia sen vuoksi, että olen kokenut suomalaisten ihontautilääkäreiden asenteen lehtihaastatteluissa sellaiseksi, ettei saisi laittaa suurinpiirtein kuin perusvoidetta kasvoille. Joten kaipasin hivenen vapaammin ajattelevia näkökulmia asiaan.
Silmiini pisti heidän kommenttikentissään, kuinka moni kertoi, että heidän sisältönsä oli muuttanut heidän käsitykseksenä ihonhoidosta täysin ja yksinkertaistamalla ihonhoitoaan, heidän ihonsa voi paremmin kuin koskaan. Moni heistä oli ollut samanlainen kuin minä. Kaappi oli pullistellut kymmeniä erilaisia tuotteita. Olin tietenkin vähän skeptinen, mutta ajattelin, ettei tuotteiden määrän vähentämisellä voi olla mitään haittaakaan. Aloin karsimaan tietoisesti varsinkin vaikuttavia aineita sisältäviä tuotteita. Ennen saatoin pestä kasvot, laittaa hoitoveden, jonka jälkeen seerumin ja voiteen, jotka kaikki sisältävät melko voimakkaitakin vaikuttavia raaka-aineita. Tällainen ei vaan voisi tehdä hyvää ihon omalle suojakerrokselle, ajattelin. Helpointa olikin vaihtaa ensin puhdistustuotteet hellävaraisiin, hoitovesi vain kosteuttavaan ja voide sellaiseen, joka oli hyvin pelkistetty sisällöltään. Ainoastaan seerumin jätin sellaiseksi, että sisälsi niitä vaikuttavia aineita, joita halusin. Lisäksi aloin suosimaan enimmäkseen hajusteettomia tuotteita. Aloin myös välttelemään tuotteita, jotka sisälsivät paljon eteerisiä öljyjä.
Mikä vaikuttajamarkkinoinnissa moraalisesti mättää
Aluksi yritykset saattoivat lähettää yhden tai kaksi pr-tuotetta, mistä bloggaajat sitten innoissaan totuudenmukaisesti kirjoittivat, sillä olihan se nyt hienoa saada jotain ilmaiseksi. Vaikuttajamarkkinoinnin kasvaessa kilpailu kiristyi ja yritykset alkoivat asettaa pelkkiä pr-tuotteitakin vastaan isojakin vaatimuksia. Jos et anna saamillesi tuotteille näkyvyyttä, voit olla melko varma, että jatkossa näytteitä on turha odottaa. Tämä vaatiikin sitten vaikuttajalta rohkeutta, uskallatko olla esittelemättä tuotteita positiivisessa valossa, vaikka oikeasti et välitä niistä tuon taivaallista? Monet ratkaisevat asian tekemällä unboxauksen esim. Tiktokissa tai Instgramin Stories -osiossa. Esittelet nopeasti saamasi tuotteet, eikä sinun tarvitse ottaa niihin sen kummemmin kantaa, koska et ole ehtinyt vielä niitä kokeilemaan. Silloin lähetetty tuote saa kuitenkin näkyvyyttä ja yritys on tyytyväinen, sillä jo tämä saattaa herättää katsojan mielenkiinnon tuotteita kohtaan. Jokainen ymmärtää, ettei kenellekään voi olla joka päivä jotain uutta kivaa juttua, joka on ihan paras sillä hetkellä, kun päivän tai viikon päästä se onkin jo jokin muu tuote tai palvelu. Tämän vuoksi koen, että vaikuttajan kannalta parasta markkinointia on pitkäjänteinen yhteistyö muutaman hyvin valitun yrityksen kanssa. Tällaisia on vaikea saada ja siksi mainonta menee useilla työkseen tekevillä monien yritysten sillisalaatiksi. Seuraan Instagramissa erästä kissatiliä, joka on loistava esimerkki hyvästä mainonnasta. Heillä on muutama yhteistyökumppani, jotka kaikki sopivat täydellisesti tilin kanssa yhteen.
Samalla kun kilpailu on koventunut, myös pr-lähetykset ovat menneet koko ajan överimmiksi. Nykyajan sykli on se, että meille tuotetaan ulos koko ajan uutuuksia, joka saavat sinut tuntemaan, että se on saatava. Tämä tarkoittaa vaikuttajalle sitä, että uutta tavaraa saapuu kotiisi jatkuvalla syötöllä. Myös tässä kohtaa kysytään vaikuttajan moraalia, haluatko todella kotiisi tavaraa, jota et tule koskaan käyttämään tai kuluttamaan loppuun asti? Jossakin kohtaa on hyvä sanoa ei. Vaate-unboxaukset ovat hyvä esimerkki, miten sinut saadaan kuluttamaan lisää. Vaikuttaja lainaa tai tilaa kotiinsa kasan vaatteita, joita sitten esittelee seuraajilleen. Tämän jälkeen palauttaa vaatteet. Tarkoituksena on saada sinut ostamaan lisää jotain, jota et sitä ennen edes tiennyt tarvitsevasi.