Miksi aloin suosia minimalistista ihonhoitoa?

Ihonhoitofilosofiani muutos on varmasti yksi isoimpia asioita kosmetiikkaan liittyen, mitä täältä blogista olet voinut lukijana seurata vuosien saatossa. Rakastan ihonhoitoa edelleen yhtä paljon kuin aloittaessani blogin, mutta ajatukseni muuten ovat muuttuneet lähes täysin. Jokainen toki hoitaa ihoaan juuri kuten parhaaksi näkee, mutta koen, että moni voi saada apua iho-ongelmiinsa minimalistisemmalla otteella, jonka vuoksi haluan puhua minimalistisen ihonhoidon puolesta. 

Alkuaikoina lähes 15 vuotta sitten enemmän oli enemmän. Rakastin usean tuotteen ihonhoitorutiineja, vaihtelin tuotteita usein ja kokeilin jatkuvasti uutuuksia. Kuuntelin innoissani kosmetiikan maahantuojien luentoja, miten he perustelivat milloin minkäkin tuotteen tarpeellisuutta. Oli helppo innostua kaikesta uudesta. Uudesta innostun toki vieläkin, mutta etsin siitä nykyään huomattavasti enemmän tietoa kuin ennen. 

Muutos minimalistisempaan suuntaan alkoi vähitellen. Ihoni on ollut aikuisiällä lähes aina melko hyvässä kunnossa. Pintakuivuus ja ärsyttävät kipeät ihonalaiset silloin tällöin ilmaantuvat yksittäiset finnit olivat suurimpia ongelmiani. Tuntui, että vaikka tein mitä, noista kahdesta ongelmasta en tahtonut päästä millään eroon. Tämän vuoksi aloin seuraamaan ulkomaalaisia ihotautilääkäreitä. Ulkomaalaisia sen vuoksi, että olen kokenut suomalaisten ihontautilääkäreiden asenteen lehtihaastatteluissa sellaiseksi, ettei saisi laittaa suurinpiirtein kuin perusvoidetta kasvoille. Joten kaipasin hivenen vapaammin ajattelevia näkökulmia asiaan. 

Silmiini pisti heidän kommenttikentissään, kuinka moni kertoi, että heidän sisältönsä oli muuttanut heidän käsitykseksenä ihonhoidosta täysin ja yksinkertaistamalla ihonhoitoaan, heidän ihonsa voi paremmin kuin koskaan. Moni heistä oli ollut samanlainen kuin minä. Kaappi oli pullistellut kymmeniä erilaisia tuotteita. Olin tietenkin vähän skeptinen, mutta ajattelin, ettei tuotteiden määrän vähentämisellä voi olla mitään haittaakaan. Aloin karsimaan tietoisesti varsinkin vaikuttavia aineita sisältäviä tuotteita. Ennen saatoin pestä kasvot, laittaa hoitoveden, jonka jälkeen seerumin ja voiteen, jotka kaikki sisältävät melko voimakkaitakin vaikuttavia raaka-aineita. Tällainen ei vaan voisi tehdä hyvää ihon omalle suojakerrokselle, ajattelin. Helpointa olikin vaihtaa ensin puhdistustuotteet hellävaraisiin, hoitovesi vain kosteuttavaan ja voide sellaiseen, joka oli hyvin pelkistetty sisällöltään. Ainoastaan seerumin jätin sellaiseksi, että sisälsi niitä vaikuttavia aineita, joita halusin. Lisäksi aloin suosimaan enimmäkseen hajusteettomia tuotteita. Aloin myös välttelemään tuotteita, jotka sisälsivät paljon eteerisiä öljyjä.


Olin lähes shokissa, miten jo reilussa kuukaudessa iänikuinen pintakuivuus alkoi helpottamaan. Myös joka kuukausi ilmestyvät kipeät finnit hävisivät vähitellen pois kuvioista. Minulla on tainnut olla tänä vuonna yksi ainoa finni, joka on tarvinnut yöksi päälleen finnilapun. Oli aika helppoa ymmärtää, että hei, ihoni tykkää tästä. Nykyään kuivuuttaa ei aiheuta muu kuin retinoli talvella pakkasaikaan. Pidän siitä sitten pari iltaa viikossa vapaata, jolloin kuivuus häviää itsestään. 

Ahaa-elämyksen koin myös siinä, että tehokasta ja toimivaa ihonhoitoa voi tehdä parilla tuotteella, siihen ei tarvita kymmentä erilaista purkkia. Päinvastoin, useiden päällekkäisten tuotteiden käyttö voi lisätä ihon herkkyyttä ja aiheuttaa ylimääräistä ärsytystä. Luultavasti ihoni pintakuivuus johtui juuri tuosta; liikaa tuotteita, liikaa vaikuttavia aineita.



Ihon pinta on tätä nykyä pehmeä, tasainen ja heleä. Se tuntuu kokonaisvaltaisesti jotenkin vahvemmalta, sitä on vaikea selittää, mutta tunnen eron. Minulla on muutamia juonteita kuten ikäiselläni kuuluukin. Iho kuitenkin näyttää sen verran hyvältä, että lopetin nestemäisten meikkivoiteiden käytön lopulta kokonaan. Tiedättekö, kun oppii katsomaan ihoaan kaikkine huokosineen, niin se alkaa näyttää lopulta omiin silmiin paremmalta kuin peittävillä meikkivoiteilla siloteltu iho. En yksinkertaisesti halua peittää ihoa, koska minusta se on kaunis sellaisenaan. Jos kuitenkin haluan tehdä meikkiini meikkipohjan, käytän puuterista mineraalipohjaa, jonka läpi iho edelleen erottuu. Toki tässäkin jokainen toimii omien mieltymysten mukaan. 

Ihonhoidon yksinkertaistamisen lisäksi suurin vaikutus on ollut sillä, kun olisikohan nyt jo kolmas vuosi menossa, kun käytän aurinkosuojaa päivittäin. Vaikka aurinko ei edes nouse ja olisi pilkkopimeää, aamulla ensimmäinen asia mitä teen, on huuhtaista kasvot ja levittää niille aurinkosuoja, jos en muuta ehdi tekemään. Minullehan alkoi ilmestymään muutama vuosi sitten otsaan kesäisin isohko pigmenttiläiskä, mutta sain sen onneksi vielä hävitettyä pelkällä koti-ihonhoidolla. Kun aloin käyttämään aurinkosuojaa päivittäin, läiskä ei ole enää ilmestynyt takaisin. Tämä onkin ihonhoidollisesti ehkäpä suurin katumukseni, etten vain alkanut laittamaan sitä aurinkosuojaa kasvoille joka päivä. Kunpa olisin aloittanut tavan jo nuorena. 


Millaista ihonhoitorutiinia noudatat? Rakastatko pitkiä rutiineja vai oletko yksinkertaistanut ihonhoitoasi?


Kuvat: Pexels, omakuva oma






Mikä vaikuttajamarkkinoinnissa moraalisesti mättää


Kun aloitin blogini lähes 15 vuotta sitten, maailma oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Blogimaailma eli kulta-aikojaan, eikä sosiaalinen media ollut vielä pinnalla kuten nykyään. Ennen vaikuttajamarkkinointia hoitivat lähinnä julkkikset, joiden kuvia lehdistä ihailimme. Blogimaailma toi vaikuttajiksi bloggaajat. Kaikki alkoi hyvinkin viattomasti, mutta sitten mukaan tuli myös some. Mitä isommaksi ja yleisemmäksi vaikuttajamarkkinointi on kasvanut, sitä enemmän on alkanut herätä kysymyksiä. 

Aluksi yritykset saattoivat lähettää yhden tai kaksi pr-tuotetta, mistä bloggaajat sitten innoissaan totuudenmukaisesti kirjoittivat, sillä olihan se nyt hienoa saada jotain ilmaiseksi. Vaikuttajamarkkinoinnin kasvaessa kilpailu kiristyi ja yritykset alkoivat asettaa pelkkiä pr-tuotteitakin vastaan isojakin vaatimuksia. Jos et anna saamillesi tuotteille näkyvyyttä, voit olla melko varma, että jatkossa näytteitä on turha odottaa. Tämä vaatiikin sitten vaikuttajalta rohkeutta, uskallatko olla esittelemättä tuotteita positiivisessa valossa, vaikka oikeasti et välitä niistä tuon taivaallista? Monet ratkaisevat asian tekemällä unboxauksen esim. Tiktokissa tai Instgramin Stories -osiossa. Esittelet nopeasti saamasi tuotteet, eikä sinun tarvitse ottaa niihin sen kummemmin kantaa, koska et ole ehtinyt vielä niitä kokeilemaan. Silloin lähetetty tuote saa kuitenkin näkyvyyttä ja yritys on tyytyväinen, sillä jo tämä saattaa herättää katsojan mielenkiinnon tuotteita kohtaan. Jokainen ymmärtää, ettei kenellekään voi olla joka päivä jotain uutta kivaa juttua, joka on ihan paras sillä hetkellä, kun päivän tai viikon päästä se onkin jo jokin muu tuote tai palvelu. Tämän vuoksi koen, että vaikuttajan kannalta parasta markkinointia on pitkäjänteinen yhteistyö muutaman hyvin valitun yrityksen kanssa. Tällaisia on vaikea saada ja siksi mainonta menee useilla työkseen tekevillä monien yritysten sillisalaatiksi. Seuraan Instagramissa erästä kissatiliä, joka on loistava esimerkki hyvästä mainonnasta. Heillä on muutama yhteistyökumppani, jotka kaikki sopivat täydellisesti tilin kanssa yhteen.

Samalla kun kilpailu on koventunut, myös pr-lähetykset ovat menneet koko ajan överimmiksi. Nykyajan sykli on se, että meille tuotetaan ulos koko ajan uutuuksia, joka saavat sinut tuntemaan, että se on saatava. Tämä tarkoittaa vaikuttajalle sitä, että uutta tavaraa saapuu kotiisi jatkuvalla syötöllä. Myös tässä kohtaa kysytään vaikuttajan moraalia, haluatko todella kotiisi tavaraa, jota et tule koskaan käyttämään tai kuluttamaan loppuun asti? Jossakin kohtaa on hyvä sanoa ei. Vaate-unboxaukset ovat  hyvä esimerkki, miten sinut saadaan kuluttamaan lisää. Vaikuttaja lainaa tai tilaa kotiinsa kasan vaatteita, joita sitten esittelee seuraajilleen. Tämän jälkeen palauttaa vaatteet. Tarkoituksena on saada sinut ostamaan lisää jotain, jota et sitä ennen edes tiennyt tarvitsevasi. 


Tasa-arvosta puhutaan paljon. Totuus on se, että varsinkin vaikuttajamarkkinointi on nuorten pelikenttä, johon muutamat vanhemmat vaikuttajat koittavat sopeutua. Yritykset ja brändit suosivat nuoria. Jopa anti-age -tuotteista lähetetään näytteitä parikymppisille, kun taas iäkkäämmät halutaan pitää näkymättömissä. Monenko kosmetiikkafirman Instagram-tilien kuvissa olette nähneet säännöllisesti iäkkäämpi malleja? Aivan. Absurdein esimerkki nuorten suosimisesta on ehkäpä se, minkä meillä Suomessakin muutamat vanhemmat vaikuttajat ovat pistäneet merkille, että kun pr-tilaisuuksista julkaistaan kuvia, niissä näkyy vain nuoria ihmisiä, vaikka hekin ovat olleet paikalla ja heistäkin on kuvia otettu. Jos tämä ei ole ikärasismia, niin mikä sitten? 

Ylikulutus. Lisää, lisää ja lisää. Vaikuttajan on tarkoitus saada juuri sinut ostamaan palvelu tai tuote, jota hän esittelee. Hän ei itse suurimmaksi osaksi maksa niistä, mutta sinä maksat. Näet kauniiksi kuratoituja vaatekaappeja, meikkikokoelmia, tuoksu- ja ihonhoitohyllyjä. Kasoittain tavaraa, jotka pilaantuvat ennen kuin niitä käytetään loppuun. Olen nähnyt viime aikoina juttuja siitä, miten varsinkin ulkomailla yhä nuoremmat ovat joutuneet rahallisiin vaikeuksiin, koska heidän on pakko saada juuri sillä hetkellä trendaavia tuotteita, jota heidän suosikki tiktokkaaja -tai muuvaikuttaja on esitellyt. Nopea some saa aikaan sen, että jos et osta, olet jotenkin ulkopuolinen. Osaksi tätä estämään onkin jo vuosia sitten meillä ja nykyään myös ulkomailla kehitetty markkinointisäädöksiä, joissa kerrotaan, että vaikuttajan on ilmaistava selkeästi, että kyseessä on mainos. Ongelma tässä vain on se, että niin meillä kuin ulkomaillakin monen vaikuttajan tuntuu olevan todella vaikea kertoa suoraan ja selkeästi, että kyseessä on mainos. Suomessakin vaikuttajat ovat saaneet asiasta huomautuksia mainonnan eettiseltä neuvostolta. Valitettavasti nämä ovat vain huomautuksia ja siten vaikutus on mitätön. Rahalliset rangaistukset voisivat muuttaa tilannetta. Tuntuu, että monet firmatkaan eivät ole kunnolla kartalla siitä, miten yhteistyöt pitää merkata, joten hälläväliätouhu jatkuu. Sääntöjä ei aleta noudattamaan ennen kuin vaikuttajia tukevat firmat sulkevat heiltä pr-tuote -ja rahahanat, jos eivät noudata annettuja ohjeita. Toki vastuu on aina lopulta lukijalla, katsojalla tai ostajalla itsellään, vaikka peräänkuulutan tässä asiassa myös vastuullisuutta niin vaikuttajalle kuin häntä käyttävälle yrityksellekin.


Sana on vapaa. Mikä sinua vaikuttajamarkkinoinnissa moraalisesti mättää?



KUVAT: PEXELS





Designed by FlexyCreatives