Linda teki jokin aika postauksen kosmetiikkabrändeistä, jotka kiinnostavat häntä ja mitkä taas ei. Postaus oli toteutettu brändeistä, joita hän ei itse ollut käyttänyt vaan mielipiteeseen vaikuttivat omat fiilikset ja mielikuvat brändeistä. Tämän postauksen inspiroimana ajattelin kertoa teille itselleni ennestään tuttuja kosmetiikkabrändejä, jotka eivät enää kiinnosta itseäni ja syitä tähän. Tämän postauksen tarkoitus ei ole millään tavalla tarkoitus herjata tai vähätellä mitään brändiä. Syyt miksi ne eivät enää kiinnosta, ovat omat tarpeeni ja mieltymyksieni muuttuminen vuosien saatossa.
Mitkä kosmetiikkabrändit eivät kiinnosta minua?
YSL, Dior, Chanel, Guerlain... – En voisi enää kuvitellakaan käyttäväni kyseisten brändien ihonhoitotuotteita. Sen sijaan meikkejä ja tuoksuja kyllä heiltä ostan. Vielä kymmenen vuotta sitten rakastin selektiivisten brändien ihonhoitoa, se oli arkipäivän ylellisyyttä, joka teki minut jollakin tapaa onnelliseksi. Vuodet ovat muuttaneet mieltymyksiäni. Enää en voisi kuvitellakaan hoitavani ihoani kyseisten sarjojen tuotteilla. Itseeni vetoaa enemmän ihonhoitoon keskittyneet brändit ja nekin mielellään mahdollisimman pienellä tuoksukuormalla. En enää hae ylellisistä pakkauksista ja parfyymimäisestä tuoksumaailmasta täydennystä ihonhoitoelämykseeni.
Whamisa – Tämä kirpaisee. Whamisan uudistus on itselleni edelleen yksi isoimpia pettymyksiä viime aikoina. Tuoksumaailma muuttui voimakkaammaksi, koostumukset monissa tuotteissa huonommiksi, enkä oikein ymmärrä niitä pakkauksiakaan, vaikka ei niillä ole enää itselle niin väliä. Olen kokeillut myös uusia tuotteita joita brändiltä on ilmestynyt, mutta nekin ovat olleet pettymyksiä tavalla tai toisella. Muistatte varmaan surullisen kuuluisan huulibalmin?
Neal's Yard Remedies – Luonnollista ja vähemmän synteettistä. Iskulause joka ei tehoa minuun. Pelotellaan syövillä ja puhutaan kemikaaleista. En vaan voi sietää tällaista markkinointia. Eikä se ole enää nykyaikaa, perustella näin omaa paremmuuttaan muihin verrattuna. Brändi tuntuu muutenkin hivenen jämähtäneen koostumuksineen sinne 80-luvulle, milloin brändi on perustettu. Heillä on kuitenkin laaja uskollinen käyttäjäkunta. Vääränlainen markkinointi on itselleni syy olla ostamatta.
The Body Shop – Niin paljon kuin vuosien aikana olenkin kirjoittanut ja käyttänyt The Body Shopin tuotteita. Niitä ei ole varmaan pariin vuoteen enää löytynyt hyllystäni. Suosin vartalolle tarkoitetuissa tuotteissa paljon tuoksuttomuutta, koska en halua vartalotuotteiden lisäävän tuoksukuormaa käyttämäni tuoksun kanssa. Voisin silti ajatella joskus ostavani suihkugeelin, jos ilmestyisi joku oikein herkullinen tuoksu ja fiilistellä sitä kesäaikaan.
Lush – Muistaako joku vielä Lushin? Brändi teki puolitoista vuotta sitten todella rohkean päätöksen jättäytyä pois sosiaalisesta mediasta. Nostan todella paljon hattua tälle päätökselle. Olisinpa itse yhtä rohkea. Pyörittelen nimittäin lähes päivittäin ajatusta, että jättäisin vain blogin ja lopettaisin sosiaalisen median päivittämisen kokonaan Twitteriä lukuunottamatta. Miksi Lush ei sitten kiinnosta? Brändin tuotteet eivät vain sovi enää mitenkään päin nykyiseen ihonhoitofilosofiaani ja ajatukseen siitä, millaisia tuotteita tykkään käyttää. Kiinteä shampoopala on kuitenkin sellainen, jonka edelleen silloin tällöin ostan, mutta muuten brändi ei kiinnosta.
MAC – Muistan ajan, kun vuosia vuosia sitten olin merkistä innoissani. Seurasin tiukasti kaikki uutuudet ja keräilin Limited Edition -huulipunahylsyjä. Nyt en ole vuosikausiin ostanut brändiltä mitään, eikä se kiinnosta minua enää mitenkään. Luulen, että isoin hype taitaa olla muutenkin ohi. Luultavasti brändin kuuluminen monen ammattimeikkaajan meikkipussiin kantaa pitkälle. Nykyään en enää jaksa innostua jatkuvista uutuuksista tai värileikeistä. Tykkään enemmän ostaa niitä tuttuja hyväksi havaitsemiani jonkun mielestä tylsiä meikkejä. Meikkaamisessa minulla vahva oma minimalistinen tyyli, eikä MAC brändinä oikein vastaa siihen, vaikka tuotteet ovat suurilta osin laadukkaita.
Biotherm – Pelkkä nimen kirjoittaminen nostaa muistoja pintaan. Tämä oli ensimmäinen hivenen kalliimpi brändi jonka ihonhoitotuotteita aloin alle parikymppisenä käyttämään. Tuolloin oli vaihe, että lähes kaikki käyttämäni ihonhoitotuotteet olivat Biothermilta. Biothermin tuotteissa käytetään edelleen monia mielenkiintoisia raaka-aineita, mutta myös paljon denatoruitua alkoholia, joka auttaa tuotteita tuntumaan iholla niin kevyeltä ja nopeasti imeytyvältä. En haluaisi kuitenkaan jokaisen päivittäin käyttämäni tuotteen sisältävän tuota ainesosaa, sillä vaarana voi olla, että denaturoidun alkoholin vuoksi iho ei lopulta pysty sitomaan itseensä entiseen tapaan kosteutta. Samalla ihon oma suojakerros heikentyy.
Foreo – Ihonhoidossa erilaisten laitteiden aika on ohi. Totuus on se, että ilman yhtäkään laitetta ihoni näyttää paremmalta kuin koskaan. Ihonhoito on edelleen hemmottelua, mutta tykkään silti pitää sen yksinkertaisena. Omat sormet ja kädet toimivat parhaiten. Jos haluan käytettävän iholleni jotain laitetta, varaan laitteen sisältävän kasvohoidon ammattilaiselta.
Mitkä kosmetiikkabrändit eivät kiinnosta sinua? Löytyikö listaltani sinun suosikkibrändejä?
Kuvat: Pexels
Olipa mielenkiintoinen lista :D Itse huomasin myös, ettei Lush ja TBS ole niin kiinnostavia brändejä enää itselle. Suurin syy on voimakkaat tuoksut.
VastaaPoistaTodella voimakkaat tuoksut on itsellekin tällä hetkellä ei. Eihän sitä tiedä muuttuuko mieli vielä joskus, mutta nyt on muutama vuosi menty tällä linjalla. 😃
PoistaOikeastaan Body Shop oli ainoa näistä sinun listaamista, josta en luovu :)
VastaaPoistaAika paljon on tippunut vuosien saatossa kosmetiikkabrändejä listalta pois. Usein syynä on brändin tekemät muutokset tuotteisiin tai tuotteiden posketon hinnan nousu.
Ihanaa tiistaita sinulle Jonna <3
Kaikki muutos ei ole aina hyvästä, varsinkin kosmetiikassa, kun käyttäjä tottuu tiettyihin koostumuksiin, uudistus ei välttämättä ole onnistunut.
PoistaAurinkoista viikkoa Outi. ❤️
Oli hurjan mielenkiintoista lukea sun postaus tästä aiheesta! Mulla on mennyt toi NYR:n kemikaalipuhe sun muu täysin ohi, hyvä kun sanoit tosta. Itsekin inhoan yli kaiken kyseistä markkinointitapaa, kun ei se vaan ole ok nostaa itseään jalustalle tolla tavalla. En tosin ole brändin tuotteita käyttänytkään pitkään aikaan, mutta tykkäsin tosi paljon siitä Bee Lovely -sarjasta joskus aikoinaan!
VastaaPoistaBiothermia en oo koskaan tainnut kokeilla, vaikka ne pakkaukset onkin tavallaan aina houkutelleet mua. Foreot sun muut kasvolaitteet kierrän itsekin kaukaa, kun ei niitä tule vain käytettyä. The Body Shop ja MAC sen sijaan ovat mulla edelleen käytössä, MAC:n tuotteita varsinkin oon taas innostunut käyttämään pienen tauon jälkeen :) TBS:ltä tosin ostelen nykyään enää aika pitkälti suihkugeelejä, kun en esimerkiksi vartalovoiteita pidä hintansa arvoisina, vaikka tuoksut niissä monesti hyviä ovatkin.
Joo niiden kannattaisi tarkistaa tota markkinointiaan. Ei oikein nykyaikaa. Monet luonnonkosmetiikkabrändit on muuttaneet, mikä on tosi hyvä juttu. 🙂
PoistaItse en voisi laittaa kropalle enää niin voimakkaan tuoksuisia vartalotuotteita mitä esim. TBS:n vartalovoit on. Ennen rakastin niitä.
Hinnat on kyllä nousseet monilla brändeille viimeisen vuoden aikana paljon ja tämä saa kyllä punnitsemaan ainakin itselläni paljon, onko tuote hintansa arvoinen.
Clinique. Joskus nuorempana se olinparas sarja ever, ja rahatilanteen salliessa käytin vain Cliniquen ihonhoitoa ja meikkipohjatuotteita. Nykysiin mieltymyksiin merkin hoitotuotteet ovat ainesosalistaltaan liian synteettisiä ja mitäänsanomattomia.
VastaaPoistaKaikki meikkituotteet, joissa julistetaan seksi sitä ja seksi tätä. Olkoon joku better than sex ripsiväri miten hyvä tahansa, en käytä.
Kaikki julkkisten nimeä kantavat sarjat.
Mä kans rakastin Cliniqueta. Nykyään mulla on kolme tuotetta, mistä tykkään ja käytän ahkeraan. Pari putsaria ja yksi voide. Muuten brändi ei itseäkään enää pahemmin kiinnosta. Niillä on myös hyvä aurinkosuoja. 😃
PoistaMä en ole koskaan ostanut mitään julkkisten nimeä kantavilta sarjoilta, joten eivät todellakaan ole mun juttu myöskään. 😃
Mielenkiintoista, kiitos! Omia ei kiinnosta brändejä on Yves Rocher, The Body Shop ja Lush ja myös Loccitane, tuoksut liian vahvoja. Aiemmin käytin paljon apteekki sarjoja, nyt nekään ei nappaa. Ihonhoitoon menee Dermalociga ja IS Clinical. Meikit Sensailta, kiitos suosituksista ja Hudan luomivärit! Ja hiuksille Olaplex ja Nioxin. Ja niin merkeissä Essence ja Catrice ei kiinnosta, eikä Jeffree Star.
VastaaPoistaYves Rocherilta tilaan edelleen joka kesäksi Monoin suihkugeelin ja niitä muita käsisaippuoiksi, kun tykkään että ne eivät kuivata. Mut muuten en oo ostanut YR:lta pitkiin aikoihin mitään, vaikka esim. niiden tuoksut on osa nykyään tosi mielenkiintoisia.
PoistaLoccitane on itselläkin pois, just tuoksun takia. 😬
Minua ei tosin koskaan kiinnostunut nimen kuuluisuus tuoteen takana. Eikä pakkaus ratkaissut sitä, ostanko tuotteen vai ei. On toki kivaa, jos pakkaus on kätevää käytössä.
VastaaPoistaTosin, “YSL, Dior, Chanel, Guerlain… yms rivistä olen eri mieltä. En niputtaisi niitä kaikkia samaan kasaan. Joskus taanoin kosmetologini suositeli minulle Dioria. Olen empinut pitkään, koska brändi oli minulle enemmäkseen vaatemerkki. Sitten kuitenkin kokeilin. Ensin meikkejä ja sitten ihonhoitoa. Olin myyty.
Kaikista ns selektiivisistä brändeistä minulle jäi käyttöön nyt juuri Dior ja Givenchy. Meikit ovat Diorilla paremmat. Voisin sanoa, että lyömättömät tämän hetken markkinoilla. On toki Joe Blasco ja moni muu ammattimaiseen käyttöön tarkoitettu meikki, mutta että se olisi sekä kestävää, tarpeeksi kosteuttavaa että luonnollisen näköistä eikä aiheuttaisi minulle mitään allergioita… Ei kovin moni siihen pystyy.
Samaa on ihonhoidossa: en katso niinkään brändejä vaan itselleen sopivaa tuotetta. Jossain vaiheessa Diorillekin on tullut floppeja, mutta ne nopeasti korjaisivat tilannetta.
Guerlainella on yksi hyvä ja minulle sopiva sarja - Royal Jelly.
YSL, Chanel ja moni muu ovat juuri sellaisia, joissa suuren nimen alla ei ole mitään varteenotettavaa sisältöä. Lancome oli vielä 80-90-luvulla ihan jees, ja nyt siitä on tullut jätettä. Sama kävi Oriflamelle.
Shiseido ja Sensai ovat niitä, jotka minulla eivät toimi. Näin liruista tuotteista ei minulle ole mitään iloa. Tuhdimmat tuotteet heillä ei onnistu.
Itselleni ensimmäinen pettymys oli muuten Lumene. Se oli myös ensimmäinen ripsari, josta sain vuotavat silmät.
Biotherm on edelleen niitä, joilta saa tuotteita, joita kukaan muu ei valmista. Erityisesti herkän ihon voiteet heillä on edelleen hyviä. Mulla on kuitenkin epäilys, että brändistä tulee floppi pikkuhiljaa. Laatu heikkenee ja uudet tuotteet ovat aina vaan kehnompia kuin edelliset.
Minä en koskaan lämmennyt laitteille. Kerran erehdyin ostamaan jonkun sähköisen kasvoharjan, mutta onneksi rasvoittuvaa ihoa omistava kaverini osti se heti pois minulta. En käytä edes fööniä tai ripsitaivutinta.
Minä olen muutenkin hidas käänteissä enkä lämpene nopeasti millekään uudelle. Ja näin se on mullakin, kömpelö markkinointi on usein esteenä ostopäätökselle. Ei sille voi mitään. Psykologiaa…
Tiedätkö mulle 90-luvulla yks kosmetologi suositteli Diorin voidetta ja musta se oli jo sillon jotenkin jännä juttu. 😃 Oot eka jolta kuulen samanlaista kokemusta.
PoistaChanelilla on yksi mun lempiposkipunistani Reflex. Ostan sitä vuodesta toiseen,, en osaa selittää, mutta se on jotenkin tosi uniikki ja kaunis sävy. 😃
En ole itse käyttänyt muutamaan vuoteen Biothermia, joten ikävä kuulla, jos niiden laatu on menossa alaspäin.
Outo markkinointi pilaa kyllä nopeasti kokeilemishalut...
Ai vitsi mulla kans särähtää korvaan, jos joku brändi mainostaa itseään kemikaalittomana. Tuota noin. Ihan vesikin on kemikaali. Argh.🙈
VastaaPoistaForeo ei koskaan kiinnostanut, mua ja mietin usein, mikä mussa on vikana kun ei vain kiinnosta. Ei vaikka moni sitä aikoinaan hehkutti. 😅
Chanelit ja vastaavat ei oo koskaan kiinnostanut ihonhoidon puolesta. Laitoin jo vuosia sitten merkille, että ihonhoidollisesti purkin sisältö ei todellakaan ole 250€ arvoinen.
YR:n tuotteita käytin nuorempana paljon. Nykyään en yhtään. En tiedä miksi, ei vaan ollenkaan kiinnosta.
Lumene on kans sellainen että ei jaksa kiinnostaa nykyään. Johtunee siitä että koko Lumenen sarja on nykyään aivan älyttömän sekava. Tipuin taannoin Sisujen, Valojen, ja Harmonioiden myötä kärryiltä. Ja tuli sellanen "äh, olkoon koko Lumene"- olo 😅
Jep, kemikaalittomuus ja syövällä uhkailut, kun joku raaka-aine imeytyy elemistöön, niin se on heippa mun osalta. 😅
PoistaMä oon kans mennyt vähän sekaisin Lumenen sarjojen kanssa. Musta ne vois melki yksinkertaistaa kolmeen max. neljään eri linjaan.
Kiva postaus :) Voisin mainita muutamia....no Lumene mullakin, en edes tiedä mitä sarjoja niillä on nykyään eikä ne ihonhoitotuotteet minusta ole kovinkaan hyviä, mainostavat hirmu luonnollisina mutta inciä kun katsoo niin....Aika vähän käytän myös apteekkikosmetiikkaa, ihonhoitoa siis. En oikein tiedä edes miksi kun en ajattele niiden nyt huonoja ainakaan olevan :)
VastaaPoistaMyöskään Tokmannin Hellä Mietonen tms ja sen tyylisten halpabrändien ihonhoito ei ole mun juttu, en usko essencen tai Catricen ihonhoitotuotteidenkaan kovinkaan laadukkaita olevan.
Diorilta en ole ostanut enää luomiväripaletteja kun hinta on mennyt yli kipukynnyksen. Joskus ne oli 50 e ja nykyään varmaan kohta 80 e niin onko järkeä :D En tykkää sarjoista joissa kantavana hahmo on Drag tyylinen...eli Kim Chichi, jotenkin on vaan liikaa mulle. On muitakin sellaisia.
Olisi niitä jos jaksaisi enempi miettiä, ehkä just nuo YSL:t ja Chanelit on liian hintavia mulle niin ei niitä ole liiemmin tullut kokeiltuakaan...
Onko Diorit nykyäänkin jo ton hintaisia?!! Huh, kun ne napitkin on aika pieniä.😅 Mut kosmetiikan hintakin on noussut viimeisen puolen vuoden aikana tosi paljon. 😑
PoistaTämä oli mielenkiintoinen. Tulin tänne nyt sanomaan, että tuoksuttelin lentokentällä uutta Jo Malonea ja jestas miten ihana tuoksu! Petyin Hermes inkivääriin, ei ollut kirpeän inkiväärinen vaan puuterinen.
VastaaPoistaMitä en käytä, on enemmän tuotekohtaista mulla.
Ihanaa vappuviikkoa Jonna. <3
Jo Malonella on muutama tosi kiva tuoksu, mut sit taas osa ei kolahda itselle ollenkaan.
PoistaIhanaa toukokuuta Tiia. ❤️