Klassikot osa 58 – Emporio Armani Lei/She & tuoksutrendit 2021

*Sisältää mainoslinkin

En malta olla puhumatta tuoksupostauksen yhteydessä vuoden 2021 isoimmasta tuoksutrendistä, vaikka tämän postauksen pääaihe on Klassikot.

Vuosi 2021 tuo tuoksurintamalle erittäin mielenkiintoisen viime ajoista poikkeavan trendin, joka takuulla jakaa mielipiteitä, eikä miellytä kaikkia. Silmiini on osunut viime aikoina, että moni iso brändi lanseeraa suosikkituoksunsa uudestaan. Toiset tyytyvät tekemään vanhan tuoksun ympärille uuden mainoskamppanjan, mutta toiset vievät asian hivenen pidemmälle. Pidemmälle vedetyssä versiossa vanha hyväksi havaittu tuoksu modernisoidaan tähän aikaan kuitenkin niin, että ne tuoksuvat lähes samoilta kuin vanhat versiot. Tämä trendi ei todellakaan palvele niitä, jotka ovat siihen alkuperäiseen tuoksuun ihastuneet. Harvoin olen lukenut mistään, että tuoksun uusi versio olisi ollut asiakkaiden mieleen enemmän kuin se vanha, kun vuosien saatossa ollaan kosmetiikkalainsäädännön vuoksi jouduttu tuoksujen sisältöjä korvaamaan synteettisillä ainesosilla. Huomaan, että tämä uusi markkinointi on aiheuttanut hämmennystä tuoksuharrastajissa, mitä ihmettä täällä tapahtuu? Eikö tämä tuoksu ole jo ilmestynyt? Nyt ei tehdä enää flankereita vaan korvataan vanha tuoksu uudella versiolla tai käynnistetään tuoksukampanja vanhan tuoksun ympärille.

Tähän trendiin ovat mukaan lähteneet ainakin Giorgio Armani Sí Intense 2021, tämänkin jutun päätähti, josta ilmestyi uudistettu tämä uudistettu versio viime vuonna. Näitä tulee varmasti vuoden aikana lisää. Lisäksi klassikkotuoksuja on alettu markkinoida uudelleen mm. Chanel 5:n myyntiä ryyditetään uudella mainoskamppanjalla.

Olen ollut jo muutaman vuoden sitä mieltä, että tuoksujen lanseeraustahtia voisi hyvin höllentää. Muutama vuosi mentiin hirveällä haipakalla niin, että yhdestä ja samasta tuoksusta tuli jatkuvalla syötöllä uusia versioita. Välillä olin jopa tilannetta tarkasti seuraavana hämilläni ja sekaisin, että missä järjestyksessä flankerit ilmestyivät. Joten voin hyvin kuvitella, miten sekaiselta tilanne asiaan perehtymättömiltä on tuntunut. Olen monesti kaivannut sitä 1990-luvun ja 2000-luvun alun tunnelmaa, jossa uuden tuoksun ilmestyminen oli aina ISO juttu, koska lanseerauksia tuli harvemmin. Ehkä tämä vanhojen tuoksujen uudelleen lanseeraus on alkua sille, että tuoksumarkkinoilla aletaan määrän sijasta jälleen panostamaan laatuun.


Klassikko-postauksen päätähti on kuitenkin legendaarinen Emporio Armanin She. Kuvissa on vielä vanha versio, ei siis se uusi viime vuonna ilmestynyt. Uutta She:ta ei enää ymmärtääkseni myydä auki revittävässä pussissa, jonka sisällä tuoksu on hyvin yksinkertaisessa harmaassa/hopeisessa pahvilaatikossa vaan uusi tuoksu on pakattu kultaiseen laatikkoon, ilman pois otettavaa paperista päällystä. Tästä tunnistaa helpoiten, oletko ostamassa vanhaa vai uutta versiota. En valitettavasti ole ehtinyt haistelemaan tuoreempaa versiota, jonka sisältö näyttää hivenen erilaiselta, joten en voi verrata näitä kahta keskenään. Voisin itseasiassa tehdä tällaisen postauksen myöhemmin, jos kiinnostusta löytyy. Jos olet kuitenkin vanhan She:n ystävä, nyt alkaa olemaan viime hetket ostaa tuoksu varastoon. Jos tilaatte netistä, kysykää, kumpi versio heillä on myynnissä. Monista paikoista varmasti saa vielä vanhempaa versiota, koska uusi tuli vasta viime vuonna myyntiin.

Emporio Armanin She ilmestyi markkinoille vuonna 1998. Kukkais-itämainen tuoksu on pitänyt pintansa kaikki nämä vuodet. Ensimmäisen She-tuoksuni taisin ostaa lähes heti sen ilmestymisen jälkeen. Olen aina tykännyt tuoksusta, mutta silti sydämeni tulee ikuisesti kuulumaan vieläkin enemmän punaiseen asuun puettuun She Night -tuoksulle, joka ilmestyi vuonna 2003. Se oli pitkään yksi suosikkituoksuni. Valitettavasti sitä ei enää ole valmistettu vuosiin.

She on kukkais-itämaiseksi tuoksuksi helposti lähestyttävä. En ole mikään suuri juuri tuon tuoksugenren fani, mutta She on tuntunut aina omalta jutulta. Liekö tuoksun helppous sen tietynlaisessa raikkaudessa yhdistettynä makeuteen. Tuoksu avautuu sitruksisilla nuoteilla, joihin on yhdistetty ripaus makeaa ananasta ja päärynää. Tuoksun sydän koostuu puhtaalle tuoksuvasta heliotroopista, itämaisen vivahteen tuovasta orris-juuresta, jasmiinista ja kielosta. Pohjalla santelipuuta, vaniljaa, myskiä, mantelia, pehmeän makeaa tonkapapua, seetriä ja ambraa. 

Ihollani haistan selkeiten alun sitrukset ja ananaksen. Tuoksussa on selvää puuterista puhtautta heliotroopista, mutta myös vaniljan ja tonkapavun pehmeää makeutta. She henkii selkeää 90-luvun henkeä, mikä ei suinkaan ole huono asia. Tuona vuosikymmenenä syntyi moni modernin ajan tuoksuklassikko. Kesto iholla on huikea. Aluksi tuoksun haistaa myös ympärillä, mutta vähitellen se muuttuu ihotuoksuksi, jolloin sen voi aistia iholta jopa kahdentoista tunnin jälkeen. Vaatteissa tuoksu säilyy päiviä. 


Onko Emporio Armani She tuttu? Mitä pidät?


Ostopaikat:

Tuoksua voi ostaa mm.* täältä.

 

  1. Tätä tuoksua en muuten ole ikinä tuoksutellut. Täytyy korjata tämä asia. :) Ihanaa loppuviikkoa Jonna. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käy ihmeessä, mä jopa aattelen, että voisit tykätä tästä. :)

      Poista
  2. En ole tätä tuoksutellut. Mieheni tykkää Armanin tuoksuista, kehuu niitä aina raikkaan tuoksuisiksi.
    Ihanaa loppuviikkoa sulle Jonna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Armanin miestentuoksut on ihania, tykkään monista ja mieheltäkin löytyy muutamia. :)

      Poista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown

Designed by FlexyCreatives