En tiedä onko teistä moni huomannut sitä, että blogissani otan hyvin harvoin kantaa mihinkään itselleni tärkeisiin asioihin? Olen kyllä vuosien aikana puhunut täällä paljon itsestäni ja itseeni liittyvistä kipeistäkin asioista, mutta muihin asioihin olen jättänyt sanomiseni täällä aika minimiin. Jos seuraat minua Twitterissä, niin varmasti tämä blogin puolella hieman pimennossakin oleva puoleni on tullut paremmin esiin. Voit olla aika hyvinkin kartalla siitä, millainen näkökulma minulla on yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Twitter on jostain syystä se alusta, jossa tykkään ottaa kantaa julkisesti, myös niihin yhteiskunnallisesti polttaviin aiheisiin.
Se miksi tällä kertaa haluan jutella täällä itselleni tärkeästä asiasta, on se, että jos tästä ei puhuttaisi, siihen ei koskaan saataisi minkäänlaista muutosta. Luulen, että maailma ei tule koskaan olemaan valmis tämän asian suhteen, joten joka päivä on tehtävää sen eteen, ettei meitä syrjittäisi ikämme vuoksi. Kyse on siis ikäsyrjinnästä, jota itse olen kohdannut bloggaajana kosmetiikkamaailmassa ja varsinkin meikkibrändien osalta. Itselleni tämä tuli hyvin jyrkästikin esiin, koska olen blogannut sekä kolmekymppisenä että nelikymppisenä. Voitte uskoa, että ne ovat olleet itselleni kaksi täysin eri juttua. Kun täytin neljäkymmentä, huomasin, etten enää kelpaakaan monille meikkibrändeille, joille olin vielä kolmekymppisenä kelvannut.
Olen puhunut ikäsyrjinnästä usein tilaisuuksissa muiden vanhempien bloggaajien kanssa ja on tullut aika selväksi, että meidän ikääntyvillä kasvoilla ei haluta tiettyjä brändejä mainostaa. Haluan vielä tähän selventää, että on eri asia kohdentaa tuotteiden mainonta jollekin tietylle ikäryhmälle kuin se, että harjoittaa syrjintää muille, jotka eivät kuulu siihen mainosryhmään. Kohdennettu mainonta ja selvä ikäsyrjintä ovat aina eri asioita. Voisi varmaan sanoa, että tietylle ikäryhmälle kohdennettu mainonta usein johtaa toisten ikäryhmien syrjintään, se on valitettava vääjäämätön seuraamus tuollaisesta markkinoinnista. Oli se sitten tarkoituksena tai ei. Tämän vuoksi en voi tällaista kohdennettua mainontaa kannattaa. Kantaa tähän samaan asiaan ovat blogeissaan ottaneet Minäkö keski-ikäinen, Souliina, Pinkit korkokengät, Naisellisia yksinpuheluita, Kristallikimara sekä Naiselon toimittajat Kaisa ja Sini.
Muistan elävästi, kun 90-luvulla puhuttiin vielä paljon "mummobrändeistä", tällaista käsitystä ei liene enää mistään brändistä tänä päivänä. Syy on selvä, kosmetiikkajätit ovat alkaneet kohdentaa mainontaansa nuoremmille. Monet ex-mummobrändit palkkasivat 2000-luvulla mainoskasvokseen nuorien ihannoiman keulakuvan ja samalla merkkien ilmettä on muutettu kautta linjan nuorekkaammaksi. Tästä huolimatta nämä brändit ovat silti edelleen pitäneet mielessään myös alkuperäisen kohderyhmänsä eli ne "mummot".
Tämä selvä ikäsyrjintä koskeekin suurimmaksi osaksi sitten näitä myöhemmin tulleita semiselektiivisiä merkkejä, jotka keskittyvät oikeastaan pelkästään meikkeihin. Heille suurimmalle osalle 40+ ihminen on liian vanha. Tämä on sinänsä hassua, koska mielestäni kosmetiikassa juuri meikit ovat se alue, joka ei todellakaan katso ikää. Ihonhoitopuolella voi olla toisin. Miten sitten itse huomasin asian? Itseasiassa en edes heti tajunnut sitä. Meni jonkin aikaa, kun olin täyttänyt neljäkymmentä, kun huomasin, etten saa enää tietyiltä brändeiltä lehdistötiedotteita, joilta olin ennen saanut. Tässä samassa loppuivat myös osalta kutsut tilaisuuksiin. Lopulta loppuivat myös aiemmin ovelle tulleet näytteet mahdollisista uutuustuotteista. Kun vihdoin tajusin asian, se sai minut mietteliääksi. Tämähän on asia, joka ei kuluttajalle näy oikeastaan mitenkään, mutta minä sain kokea oman ikäni blogini kautta ihan konkreettisesti. Minulle haluttiin viestittää, etten enää kelpaa, koska olen liian vanha. Tässä kohtaa monella brändillä on sokeapiste markkinoinnissaan siltä osin, että vaikka me kirjoittajat olemme iäkkäämpiä, se ei suinkaan tarkoita sitä, että meidän lukijat olisivat. Blogiani lukee ja samoin Instagramia seuraa eniten 24-34 -vuotiaat, joka on selvästi isoin ryhmä. Toiseksi isoin ryhmä on sitten oman ikäiseni 35-44 -vuotiaat. Kolmantena aivan tasoissa taistelevat 18-24 -vuotiaat sekä 45-54 -vuotiaat. Näin tuntuu olevan myös monella muulla iäkkäämmällä bloggaajalla, jotka bloggaavat kosmetiikasta.
Tietenkin tämän märän rätin kasvoille heiton jälkeen, aloin miettimään, haluaisinko enää esitellä näiden brändien tuotteita blogissani, saatika itse ostaa niitä? Jos ei kerta 40+ ihminen kelpaa, niin miksi olisin tukemassa tällaista toimintaa, vaikka kyse olisikin vain markkinoinnin kohdentamisesta. Ongelma on se, että tuon seuraamus on sitten se ikäsyrjintä. Aina kun jotain kohdennetaan vain yhdelle ryhmälle, jäävät muut paitsioon. Mukana oli brändejä, joista olin blogin alkuaikoina sekä vuosien varrella kirjoittanut paljonkin. Olette ehkä saattaneet huomata, että joistakin brändeistä joista pari vuotta sitten kirjoittelin runsaasti, en kirjoittele enää ja syy on tämä. En myöskään ole itse ostanut enää heidän tuotteitaan. Onpa jäänyt muutama entinen holygrail-tuotekin ostamatta. Mieluummin ostan ja nostan esille blogissani tuotteita, joille kaikki olemme ostajina otollista maaperää ja jotka kokevat, että meikit kuuluvat kaikille.
Ettei tästä tulisi liian negatiivinen postaus, niin on pakko myös kehua. Luonnonkosmetiikka niin meikkeineen kuin ihonhoitoineenkin on alue, jossa en ole koskaan kokenut ikäsyrjintää. He lähtevät selkeästi siitä, että heidän tuotteensa kuuluvat kaikille. Luulen, että tämä johtuu varmasti osin siitä, että luonnonkosmetiikka on koko ajan kasvavasta menekistään huolimatta uusi tulokas markkinoilla, joka yrittää koko ajan napata isomman prosenttiosuuden vuosittaisesta kosmetiikan myynnistä. Tällöin jokainen uusi asiakas on tärkeä, eivätkä he halua leimautua vain tietylle ikäryhmälle. Myönnän ihan suoraan, että tämä on vain yksi niistä asioista, minkä vuoksi minun kaappiini on alkanut koostumaan yhtä enenemissä määrin luonnonkosmetiikasta. Varmaan ei myöskään tarvitse sanoa, että mitkään brändit tämän postauksen tuotekuvissa eivät harjoita tätä ikäsyrjintää. Kolmantena haluan nostaa esiin suomalaisen Lumenen, jonka viimeaikainen markkinointi on ollut ilahduttavaa (hehän olivat jo kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, että olivat unohtamassa alkuperäiset kuluttajansa nuorennusleikkaushuumassaan). Olen varma siitä, että kun Minäkö keski-ikäinen blogin Tiia nosti kissan pöydälle maaliskuussa, sillä oli vaikutusta siihen, miltä Lumenen markkinointi näyttää tänään. Siksi koen, että tästä asiasta pitää puhua. Kuka sen kissan hännän pöydälle nostaisi kuin kissa itse.
Haluaisitko sinä ostaa meikkejä brändiltä, jos tietäisit, että heidän mielestään olet liian iäkäs heidän tuotteilleen?
No, huh, en tahtoisi ostaa sellaisilta brändeiltä, jotka luokittelevat ihmisiä jonkin täysin epäasiallisen kriteerin perusteella. Ylipäänsä kaikki syrjintä on ikävää. Mä taidan olla ikäkriteerillä jo ihan persona non grata kaikille merkeille, kun olen lähemmäs 60 v. Kuten totesit, niin luonnonkosmetiikka taitaakin olla ainoa ala, jossa ei asiakaskunnan ikä ole niin merkittävässä roolissa. Ainakin mainonta vaikutta iättömältä.
VastaaPoistaKivaa sunnuntaita Jonna:)
Mä ymmärrän mainonnan kannalta tuon kohdentamisen, mutta valitettavaa siinä on se, että se vääjäämättä johtaa ikädyrjintään oli se sen tarkoitus tai ei. Siksi en itse tällaista mainontaa halua kannattaa näiden brändien tuotteita ostamalla. Eiköhän tässä tule käymään niin, että 50 vuoden päästä ihmiset nauraa tämän ajan mainonnalle, ihan niin kuin me naureskellaan nyt 50-luvun mainoksille, jossa varsinkin kosmetiikkamainoksissa pistettiin naisia tosi halvalla ja esineistettiin. Samalla tavalla koetaan takuulla vuosien päästä tästä ikäryhmäjaottelusta, mitä nuo semiselektiiviset meikkibrändit harjoittaa.
PoistaLuonnonkosmetiikan mainonta on aikaansa edellä kaikkia muita, voisi kait sanoa, että tässä asiassa edelläkävijä.
Mukavaa sunnuntaita Sari. ❤️
Mielettömän hyvä teksti, tässä on sitä syvää rintaääntä, vuosien kokemusta, miten asiat muuttuu, kun saavuttaa tietyn iän. Omaan postaukseenhan on tullut paljonkin sitä, miten itken ilmaisten meikkien perään jne. Kun kyse ei ole niistä meikeistä, niitä saan kyllä yllinkyllin, vaan ikärsyrjinnästä ja tasa-arvon peräänkuuluttamisesta. Tämä sun postaus antaa kyllä sen tukirangan meille muille. <3
VastaaPoistaIhanaa sunnuntaita Jonna <3
Satuin olemaan tässä blogimaailmassa juuri tuon vedenjakaja ikäni aikana, jolloin asiaa ei vaan voinut olla huomaamatta.
PoistaJos olisi ilmaisia meikkejä, niitä lähetettäisiin kaikkien oville. Sellaista kuin ilmainen ei ole olemassa. Ei edes ne Helsingin Rautatieasemalla jaettavat Hesarit tai välipalat. Niistäkin jakaja saa jotain. Kun joku ottaa sen "ilmaisen" lehden tai välipalan ja kävelee läpi keskustan ne kädessä ja muutama ihminen huomaa ne, niin teit jo mainostyötä tietämättäsi sen "ilmaisen" lehden tai välipalan eteen. 😁
Ihanaa sunnuntaita Tiia. ❤️
Onneksi nuo merkit, joita Tiia jutussaan mainitsikin, voivat puolestani nuorille mennäkin. Jos olisi kyse luottotuotteistani, äänestäisin kyllä jaloillani. On hassua, että monia ns. ryppyvoiteita mainostavat parikymppiset, joilla ei ole rypyistä tietoakaan. Tulee mieleen, että tuote ei toimi, koska voidetta tarvitsevan ikäinen ei voi sitä mainostaa.
VastaaPoistaMinä päätin äänestää lompakollani, en halua tukea tällaista mainontaa joka johtaa minkäänlaiseen syrjimiseen. Olen jopa omassa blogissa lopettanut miesten ja naisten tuoksuista puhumisen, koska haluan, että kuka vaan voi samaistua niihin joka tuoksuista tietoa etsii. Anti-age tuotteet ovat ainoa osa-alue joissa tuo jaottelu on jotenkin ymmärrettävää. Tosin anti-age tuotteitakin mainostaa koko ajan nuoremmat ja nuoremmat rypyttömät mallit.
PoistaRyppyvoiteethan ei kovin usein tunnu oikeasti toimivankaan... joten ehkä ne eivät myisi ollenkaan jos niitä mainostettaisiin ryppyisillä ihmisillä. :/ Ja muutenkin, kysehän on mielikuvista joita halutaan luoda, jotta tuote myisi. Valitettavasti moni ryppyinen haikailee sen rypyttömän (nuoren ihon perään) ja kosmetiikkafirmat/mainostajat kyllä tietävät sen. Itsekin olen sortunut tuohon ikuisen nuoruuden haikailuun, vaikka pidän itsestäni tällaisena keski-ikäisenäkin. Alan mainostus on muutenkin ihan överiä... välillä tulee mieleen, että meitä pidetään tyhminä. Rakastan kosmetiikkaa ja sen takia itse luen alan blogeja (kuten esim. tätä kyseistä :D) tuotepäätöstä tehdessä. Vaikka osa bloggaajista tekee yhteystyötä/saa rahallista hyötyä kirjoituksistaan (minkä hyvin ymmärrän), niin se ei koskaan ole niin överiä, kun ällö kosmettiikamainonta. Blogeista löytää helpommin aitoja käyttökokemuksia ja analyyseja.
PoistaMutta hei ikuisen nuoruuden haikailu on ihan inhimillistä, kuka meistä ei siihen ole syyllistynyt heittäköön ensimmäisen kiven. :D
PoistaMainostus on todellakin välillä överiä, ripsivärimainokset ovat sellaisia, että niihin ei voi luottaa lainkaan, itseasiassa blogeista näkee parhaiten sen todellisuuden, mitä ne ripsivärit oikeasti tekee, vaikka sekin on mainos, on se silti todenmukaisempi. ;) Itsekin etsin aina blogeista tietoa ennen ostopäätöstä, jos näen jonkun mielenkiintoisen mainoksen tuotteesta, alan etsimään olisiko joka seuraamistani bloggaajista kirjoittanut siitä, en koskaan osta mitään pelkän kuvallisen mainonnan perusteella.
Mulle tää koko aihe tuli ihan puskista ja olen aika järkyttynyt, koska en itse todellakaan koe olevani mitenkään yli-ikäinen käyttämään tiettyjä tuotemerkkejä. En ole ikinä edes ajatellut koko asiaa tai sitä, että tietyt brändit kohdistaisivat markkinointinsa jollekin tietylle ikäryhmälle noin räikeästi. Toki esim. Lumenella oli aiemmin nuoremmalle käyttäjäkunnalle suunnattu Natural Code-sarja ja muitakin vastaavia esimerkkejä löytyy, mutta näidenkään tuotteiden kohdalla mulle ei ole tullut olo, ettäkö niitä eivät "saisi" käyttää kaiken ikäiset.
VastaaPoistaTuntuu sitäpaitsi hullulta, että esim. nyt tämä puheenaiheena oleva merkki ei haluaisi myydä tuotteitaan ikäryhmälle, jolla on keskimäärin aika valtava ostovoima nuoriin verrattuna.
Todella hämmentävä juttu. Aikamoista, että koko ajan voimakkaammin tasa-arvoistuvassa maailmassa esiintyy vielä tällaista ikäsyrjintää.
No sepä, en minäkään. Mutta selvää on, että tietyt meikkibrändit eivät halua mainontaansa meidän ikäryhmälle kohdentaa. Rahat kyllä kelpaa, mutta sitten on tämä toinen puoli jota normikuluttaja ei näe, jonka sain itse kohdata. Tämä ikäjuttu koskee omalta osaltani juuri näitä semiselektiivisiä meikkibrändejä, jotka tosiaan hinnaltaan ovat sellaisia, että voisi kuvitella, että hivenen vanhempienkin lompakot kiinnostaisivat.
PoistaLumenellahan on nyt nuorten sarjana Nordic Girl, joka on nimenä nykymaailmassa vähän kyseenalainen, mutta siitäkin olen saanut PR-toimistossa vieraillessani näytteitä, ostanut myös itse sarjan kynsilakkoja, koska ne on hyviä, vaikka ilmeisesti ikäryhmä sille on 15-20-vuotiaat. Joten tuosta huolimatta en ole saanut tuosta kuvaa, ettei sitä voisi myös vanhemmat käyttää, toisin on sitten nämä muut brändit, joiden osalta on tullut selvästi selville heidän agendansa hiljaisen viestinnän kautta.
Maailma ei tule varmasti koskaan olemaan valmis tasa-arvon suhteen. Valitettavaa on se, että eri ikäisille kohdennettu mainonta johtaa lopulta aina ikäsyrjintään, vaikka se ei alkuperäinen tarkoitus olekaan. 😑
Kosmetiikkaosastoillahan tällainen ei näy. Ennemminkin nuoria syrjitään, koska heillä ei oleteta olevan rahaa toisin kuin meillä nelikymppisillä. Mummo- ja muillekin brändeille kelvannee kyllä kaiken ikäisten kuluttajien rahat. Koenkin, että nuorilla kasvoilla meikkejä pyritään myymään myös meille, joille alkaa ilmaantua ryppyjä. Nuori ihohan on yleisesti kauniina pidetty ja mielikuva ikuisesta nuoruudesta on se, mikä myy. Ihmiset pyritään saamaan ajattelemaan vähintäänkin alitajuisesti, että ostamalla tuon tuotteen, minäkin voin näyttää kauniilta/nuorelta/rypyttömältä/täydelliseltä/selluliitittomalta jne.
VastaaPoistaJärkevät ja koulutetutkin ihmiset on hölmöjä, mitä tulee markkinointiin ja sehän on hyvin tiedossa myyjäpuolella. Kuluttaja päättää usein ostaa, vaikka ymmärtäisikin, mistä on kyse. Nykyään blogien ja youtuben aikaan alkaa kuitenkin mielestni olemaan kysyntää myös vanhemmille meikkiguruille. Nuorille ja iättömille on tarjolla paljon tutorialeja, joissa käytetään paksuja kerroksia meikkiä ja räiskyviä värejä. Viisikymppiset suomalaisnaiset kaipaavat jo nyt tai lähitulevaisuudessa, että heillekin olisi ohjevideoita esim. rypistyvän ihon meikkiin.
Maailma muuttuu pikkuhiljaa, mutta juuri tavallisten kuluttajien blogit ja videot voivat ohjata brändejä huomaamaan, että myös aikuisempien naisten tutorialit voivat olla suosittuja myös vanhempien kuluttjien keskuudessa. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyse on liiketoiminnasta ja raha on se mikä ratkaisee. Jos vanhemmat kuluttajat kääntyvät brändejä vastaan, niiden on reagoitava tulovirtojen vähenemisen pelossa. Niin kauan kuin markkinointi nuorilla kasvoilla tuo lisää rahaa taloon, mikään tuskin muuttuu. Nykyään brändien on kuitenkin reagoitava kuluttajien vaatimuksiin pitääkseen yllä hyvää mainetta. Muutos voi siis tapahtua esim. boikotoimalla tai sitä kautta, että joku merkki ymmärtää saavansa nostetta ottamalla huomioon jonkun uuden kohderyhmän, jonka kautta bränsi saa itseään esiin esim. esiintymällä erityisen vastuullisena, suvaitsevana tmv (esimerkkinä Finlayson).
Tällöinkin suvaitsevaisuus on kuitenkin teennäistä ja lähtee siitä, että sen avulla yritys saa lisää rahaa (tai pysyy pystyssä). Käytännössä kyse on vain keinosta olla parempi kuin kilpailija ja erottua positiivisesti eikä siitä, että liikevoittoa tavoittelevalle yritykselle olisi tärkeää edistää pehmeitä arvoja. Kuluttaja kuitenkin tykkää.
(On varmasti myös yrityksiä, joissa on halutaan aidosti ehkäistä esim. syrjintää, lapsityövoiman käyttöä tai ilmastonmuutosta.)
-sh-
Aivan loistavaa pohdintaa sh.
PoistaAika paljon sanoit kommentissasi asioita, joita olen itsekin paljon pohdiskellut.
Itse seuraan jonkin verran tubettajia, mutta niin kuin sanoit monet ovat sitten omaan makuuni liian full glam. Esim. Jenkeissä ei tällä hetkellä oikein muuta tyyliä olekaan. Ainoa jenkkitubettaja jota seuraan, jonka meikkaustyyli on luonnollinen ja lähellä omaani on Serein Wu. Muuten katson lähinnä videoita, että saan informaatiota tuotteista, en todellakaan, että haluaisin itse meikata kuten he.
Uskon myös tuohon, että myyntipuolella kosmetiikkaliikkeessä on varmasti sitten juuri tuota päinvastaista syrjintää juuri nuoria kohtaan, mikä on hassua, koska tällä puolen se näyttäytyy juuri päinvastaisena. Vaikka hyvä myyjä on sellainen, joka ei koskaan arvostele asiakastaan ja hänen lompakkoaan, ei iän, ei ulkonäön tai vaatetuksen perusteella.
Maailma todellakin muuttuu ja sitä muuttamassa halusin olla tällä omallakin postauksella aiheesta. Ja kyllä toiset firmat osaavat hyödyntää hyvin tehokkaasti uudet kohderyhmät.
Markkinavoimien armoilla me kaikki todella lopulta olemme. Joten todella hyvä tuo viimeinen kappale, siinä kiteytyi hyvin koko juttu.👍
Kiitos, kun toit tietooni.. Kyllä toki mainonnasta pistää kaikenlaista merkille tavan kuluttaja, mutta sun näkökulma teki asian aika selväksi.
VastaaPoistaJos sallit tällaisen vähän lapsellisen ilmaisun, niin sanon että.. Törkeetä :/
Noh, toivottavasti tähänkin asiaan voi vaikuttaa sitä pitämällä esillä. En voi tuosta pr-tavarasta tietenkään mitään sanoa, mutta tuli mieleen joku poikkeuskin nimenomaan meikkimerkkien joukossa, jolla olen ihaillut iäkkäämpiä meikkikasvoja, mutta en osaa sanoa tämänkään merkin viimeaikaisista edesottamuksista kyllä.
Itse ainakin meikkaan niin paljon kuin huvittaa ja ikää on omiksi tarpeiksi. Totesin just eilen, että kivalla meikillä freesaa +viiskymppisestä aika tavalla pois vuosia, ja otos oli isompi kuin pelkästään allekirjoittanut. Itsellä kyllä oli vähän vaille näyttämöltä näkyvät meikit naamassa, baariin mennessä on kiva vähän enempi maalata ;)
Oliskos tässä maailmassa tilaus (vielä yhdelle) kypsemmälle meikkibloggaajalle?
Varmasti pistää merkille, halusin tuoda kuitenkin tämän omanikin näkökulman esiin, koska se kertoo niin selvästi sen, mikä toisilla brändeillä on kuvio. Jännää tässä on se, että tämä kohtelu tapahtui nimenomaan semiselektisiiviltä meikkibrändeiltä. Ei marketti, selektiivisen eikä luonnonkosmetiikan puolelta.
PoistaSiis jo pieni kevyt meikki vie vuosia pois, jos sitä tahtoo. Meikin voima on uskomaton. 👌
Todellakin on tilaa, mitä enemmän meitä on, sitä vähemmän markkinavoimat voivat talloa meitä miten sattuvat. 😉
Loistava kirjoitus! Tätä me kaikki ihmettelemme, että kunka on mahdollista, kuinka on otsaa ja kuinka heidän kannattaa?? Ilmeisesti asiaa ei ole mietitty loppuuun ja ehkäpä he eivät oikeiasti tajua, että myös yli 40 v haluaa meikata ja näyttää hyvältä meikkimerkkiin katsomatta ja käyttää sitä, missä on loistava pigmentti ja omaan tyyliin sopivat värit ja laatu ennenkaikkea! Haluan uskoa, että tässä olisi joku väärinkäsitys, jonka brändi(t) ymmärtäisivät korjata. Ja ei, emme ruinaa meikkien perään, siitä ei ole kyse, vaan kunnioituksesta jokaisen ikäistä ihmistä kohtaan. Ollaan sentään jo aika pitkällä menossa tällä vuosituhannella, joten miten joillakin brändeillä kehitys laahaa näin perässä??
VastaaPoistaTai sitten on. Eivät vaan näe mikä on seuraamus tällaisesta markkinoinnista.
PoistaMusta luonnonkismetiikka on omassa markkinoinnissaan ainakin tässä asiassa edellä aikaansa. Eiköhän vielä tule se hetki, kun meikkibränditkin tajuavat, ettei tuo ole enää nykyaikaista mainontaa, mitä harjoittavat. 👍
Olen niin paljon pohtinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että en halua nostaa brändejä, jotka harrastavat ikäsyrjintää. Aiheesta on pakko puhua ääneen. Sinun blogini on se, johon ohjaan monet mun ikäiset, jotka pohtivat tuotteita tyyliib, että mitä käyttäisi. ❤️
VastaaPoistaNiin on, muutenhan mikään ei tule koskaan muuttumaan. On siihenkin syynsä miksi kosmetiikkaa ei tänä päivänä mainosteta kuten 50 vuotta sitten.
PoistaVoi kiitos Maiju. ❤️
Tärkeä postaus ja toivottavasti kyseessä olevien brändien mainostajat nämä teidän postauksensa huomaavat ja tekevät asialle jotain. Itseäni toki kiinnostaisi oliko kyse muistakin brändeistä kuin nuo Tiian mainitsemat - vaikka olen alle 40v (vielä..) niin äänestän kyllä jaloillani enkä moista ikäsyrjintää harrastavia brändejä aio ostaa ennenkuin tekevät asiassa täyskäännöksen!
VastaaPoistaNo toi semiselektiiviset meikkibrändit antaa aika paljon osviittaa.😁 Maiju aika hyvin omassa postauksessa kertoi myös, osasta niistä itsellä kokemusta, osasta ei.Tätähän perustellaan kohdennetulla mainonnalla jonka ikävä piirre ja lopputulos on ikäsyrjintä.
PoistaMä olen 42v ja käytän kosmetiikkaan ja meikkeihin satoja euroja vuodessa. Kiinnostaisi ihan aikuistenoikeasti ;D tietää, mitkä merkit ovat tiputtaneet sut "postituslistoiltaan" täytettyäsi 40v. Sulla on kosmetiikkabloggaajana sellaista sisäpiirin tietoa, joihin me muut ei päästä käsiksi. Maailma on nykyään täynnä valinnanvaraa, myös meikkituotteissa. Lähes aina löytyy joku vastaava, yhtä hyvä tuote tilalle.... Joku voi ajatella, että tällanen ikäsyrjintä on vaan pikkujuttu, kun kyseessä on "vaan meikit"... itse ajattelen, että maailmaa muutetaan juuri niiden pikkujuttujen kautta. On niin monta paikkaa ja tilannetta, missä keski-ikäistä naista syrjitään. Esim. naisten ikäsyrjintää työmarkkinoilla saa mut niin vihaiseksi! Asioiden olisi jo aika muuttua.
VastaaPoistaPieni ihminen voi vaikuttaa pienten asioiden kautta. Noista muista mukana olleista blogeista selviää brändejä. Itsellä osasta kokemusta osasta ei. Selektiivisiä ja markettibrändejä sekä luonnonkosmetiikkaa voit huoletta ostella, mutta näiden melkein pelkästään meikkiin keskittyneiden semiselektiivisten meikkibrändien kanssa kannattaa olla tarkempi. 😉 Mitä varsinkin juuri nuorempien bloggaajien blogeissa näkee paljon. Myöskään tuoksuissa ei ole ikärajat tulleet vastaan, joten niihin voit myös kuluttaa huoletta.
PoistaTodellakin olisi, onhan se aika selvää,että 50 vuoden päästä ihmiset tulevat naureskelemaan tälle nykyiselle meikkien markkinoinnille.
On oikeasti hyvä, että nostitte asian esiin. Kyse ei ole ehkä niinkään vain meikeistä vaan erityisesti asenteesta... Ja tuollaiset asenteet sucks!
PoistaJoku tuolla jo kommentoikin samaa mitä itsekin ensin ajattelin. Kosmetiikkaosastoilla ja alan liikkeissä tullaan kyllä aktiivisesti palvelemaan. Keski-ikäisenä, meikattuna, tukka nutturalla näytän varmasti potentiaaliselta maksavalta asiakkaalta. :D Ja sellainen olen ollutkin. Sen takia tuollainen ikäsyrjintä noiden merkkien puolelta ei ole tullut mieleenkään. :(
Juurikin tuo yleinen asenne, en vaan pysty käsittämään, että vielä tänä päivänä. Kuvaa hyvin sitä miten tasa-arvon suhteen tämä maailma tuskin koskaan tulee olemaan valmis. Itse olen saanut myös kaupassa aina hyvää kohtelua, joten olihan tämä tietyllä tapaa yllätys, miten oma ikä oli sitten rajanjakaja näille tietyille brändeille.
PoistaTämä on niin hyvä postaus! Todella tärkeää että näistä asioista puhutaan.
VastaaPoistaItse en ole kunnolla aiemmin pysähtynyt miettimään näitä asioita. En juuri ole brändien PR-tiimien kanssa missään tekemisissä niin ei ole mitään käsitystä ollut näistä jutuista. Kiitos kun kerroit kokemuksistani. Tuntuu todella absurdilta ajatus että vuosien yhteistyö laitetaan poikki kun bloggaaja alkaa olla "liian vanha". Tämähän on typerintä ikinä. Varsinkin kun samalla vrändit haluaa toki myydä mahd. paljon omia tuotteita - maksajiksi me 40+ -ikäiset kai sentään vielä kelpaamme?
Kun keski-ikäisiä ja oikeasti vanhoja ihmisiä alkaa olla yhä enemmän niin eikös tuo ole aika lyhytnäköistä politiikkaa? Veikkaan että olen nyt vasta elämäni puolessavälissä. Ja totta helvetissä aion käyttää meikkejä ja ihonhoitotuotteita myös tästä eteenpäin ihan niin paljon kuin mua huvittaa. Eli seuraavat n. 40vuotta minä kuluttaisin aktiivisesti kosmetiikkaa, samoin muut sukupolveni naiset ja miehet. Ja mekö kaikki 40 vuoden pykälän ohittaneet olemme tiettyjen brändien silmissä niitä vääränlaisia, ei-toivottuja asiakkaita? No sitten on vain reilua että kannan rahani tästä eteenpäin sellaisille firmoille, joille ikäni ei ole ongelma :)
Mä luulen että omalta osaltani osaan brändeistä on vaikuttanut se, että ne ovat vaihtaneet pr-toimistoa, missä on sitten usein minua melkein 20 vuotta nuorempia ihmisiä töissä. Kun sitten miettivät brändien kanssa yhdessä keille tuotteita postitetaan, ei tällainen nelikymppinen bloggaaja ole listan kärkipäässä, vaikka olisi ollutkin se vuosien yhteistyö aiemman edustajan kanssa takana.
PoistaSepä siinä jännää onkin, että maksajiksi kyllä kelvataan, mutta emme kelpaa6 markkinointi kohteiksi, eikä meillä haluta mainostaa. Rahat kyllä kelpaa. Siksi itse olen alkanut äänestämään lompakollani,kun asia lävähti kasvoilleni.
En kyllä halua mainostaa sellaisia tuotteita tai ostaa niitä, jotka törkeästi tuovat julki sen, että meidän ikäiset eivät kelpaa heidän tuotteitaan mainostamaan. En voi muutenkaan käsittää, että meikit olisivat vain määrätyn ikäisille. Itselläni on kosmetiikkaa laidasta laitaan ja en näe siinä kyllä mitään väärää. Pitäköön tunkkinsa, sanon minä :)
VastaaPoistaIhmisiä halutaan jaotella tietynlaiseen muottiin, mainostamalla tiettyjä meikkejä vain tietylle ihmisryhmälle. Onneksi itse sain kokea asian tätä kautta, kuluttajana en olisi välttämättä ollut tästä niin tietoinen. Tietää mitkä tiskit kiertää kaupassa kaukaa. ;)
PoistaTää on mun mielestä brändien kannalta omituinen veto, sillä esim. "vanhemmalla sukupolvella" on keskimääräisesti enemmän ostovoimaa kuin nuoremmalla sukupolvella 😀 Itselläni ei ole ikäsyrjinnästä kokemusta näiden asioiden tiimoilta, mutta tiedänpä jatkossa miettiä tarkemmin, että esim. se eräs A:lla alkava brändi ei tule löytymään mun meikkikokoelmasta - joskin harkitsen kokonaan luonnonkosmeen siirtymistä, mua jotenkin miellyttää enemmän sen osaston arvomaailma ihan kokonaisvaltaisesti kuin tavan kosmen!
VastaaPoistaMarkkinoinnin kannalta toi on itseasiassa monen mielestä järkevä veto. 😁 Itseltäkin jonkin ymmärtämystä löytyy, mutta en vaan voi mitenkään kannattaa sitä, koska siitä valitettavasti automaationa sivutuotteena seuraa ikäsyrjintää. Inhaa on sitten omasta näkökulmasta se, että meidän ikäisten rahat kyllä noillekin brändeillä kelpaa, mutta eivät halua mainostaa meidän ikäisille, eikä meidän ikäisten kasvoilla tuotteitaan. Mä olen monesti kelannut ainakin ihon hoidon osalta pelkästään luonnonkosmetiikkaan siirtymistä, mutta on muutama ihonhoitobrändi ulkopuolelta joista pidän niin paljon, että olisi mahdotonta. 😅
PoistaHyvä kirjoitus, mutta pakko sanoa etten olisi uskonut kuvien perusteella sun olevan nelikymppinen :D
VastaaPoistaEttä sikälikin ihmeellistä jos sulta on loppunut jotkut yhteistyötarjoukset, et todellakaan vaikuta miltään "mummolta", niin miksi ihmeessä et kelpaisi heille enää? <3
Ensi vuonna tulee 42... 😁 Joten hyvän matkaa ollaan menossa. Eikös ne sano, että 40 on uusi 30? 😅 Näköjään ikä on tässä maailmassa moneenkin asiaan edelleen kynnyskysymys. Ehkä se vielä joskus tulee muuttumaan.
PoistaMukavaa viikkoa Sade.
Mikään asia ei todellakaan muutu, jos niihin ei oteta kantaa. Tässä on varmasti yrityksille mietittävää, että onko heillä varaa rajata asiakaskuntaansa.
VastaaPoistaIlmeisesti selvästi on, ainakin markkinoinnissa tälle on paljon kannatusta. Valitettava sivutuote tästä on sitten tuo ikäsyrjintä. 😑
PoistaOutoa, keski-ikäisiähän on määrällisesti paljon enemmän kuin nuoria ja määrä vaan kasvaa. Nainen huolehtii itsestään ja meikkaa kymmenestä sataan vuoteen asti! Itse koen naurettavaksi sen, että aikuisille tarkoitettua kosmetiikkaa ja tuoksuja mainostetaan lähes vauvamaisilla kasvoilla. Mitä he näistä asioista tietävät, ajattelen.
VastaaPoistaMe aikuiset ja yli-ikäiset luemme aikuisten blogeja ja katsomme aikuisten tekemiä videoita ja saamme niistä tietoa uutuuksista. Ikävää jos markkinoinnista on tullut noin lyhytnäköistä ja kapea-alaista.
En kauheasti välitä lukea tuoteyhteistyöstä blogeissa, mutta sinä olet onnistunut välttämään kaiken ikävän. Täällä kuuluu aina vain sinun äänesi.
Juurikin se, että nuoria ihmisiä on koko ajan vähemmän ja vähemmän, niin aika marginaalia kohdentaa mainonta pienelle ryhmälle. Toki jos siitä ryhmästä tulee tarpeeksi tuottoa niin mikäs siinä sitten. Tämä minun ja muiden bloggaajien kertoma puoli ei niin näy kuluttajalle, mutta meille tämä ikäsyrjintä on ihan arkipäivää. Harvoin blogimaailman isoissa kamppiksissakaan on vanhempia bloggaajia mukana, yleensä siellä pyörii aika paljon vain nuoret.
PoistaKiva kuulla. Minulle saadut tuotteet ovat vain työvälineitä joiden avulla pystyn mahdollisimman laajasti kertomaan lukijoilleni tuotteista rehellisesti. Olisi mahdoton harrastelijana pitää pelkästään omalla lompakolla ostetuilla tuotteilla näin usein päivittyvää blogia pystyssä. Sisältö kärsisi heti.
Tää postaus, sekä noi muutamat muut jotka olit linkittänyt, sai mut samaan aikaan vihaiseksi ja surulliseksi. Ihan käsittämätöntä, että tollasta ikäsyrjintää harrastetaan! Miksei niitä samoja meikkejä voisi käyttää oli sitten 25- tai 45-vuotias? Tai vaikka 65-vuotias? Ihonhoidossa ymmärrän hyvinkin, että tuotteita kohdennetaan iän perusteella, sillä tokihan 50-vuotiaan iho vaatii monesti erilaisia tuotteita kuin 20-vuotiaan. Mutta sitä en kyllä saa pieneen päähäni mahtumaan miten ikä olisi este käyttää jonkin tietyn brändin meikkejä. Tämä A:lla alkava brändi, mistä noissa postauksissa puhuttiin, ei mun mielestä millään tavalla edes edusta pelkästään nuorekkuutta tms. Ihan samanlaisia perustuotteita heillä on kuin sadalla muullakin meikkibrändillä, eli en nyt ihan ymmärrä heidän kantaansa, miksi tuotteiden käytölle olisi jokin ikäraja? Kyllähän meikkaava nainen meikkaa kulmansa, huulensa ja laittaa luomiväriä naamaan oli ikä mikä tahansa. Miksei sitä sitten voisi nelikymppinen tehdä heidän tuotteillaan?
VastaaPoistaHyvä että tää asia on otettu puheeksi blogeissa, sillä tottahan se on, ettei tällainen toiminta näy ulkopuolelle, mikäli ei itse spesifisti joudu siihen törmäämään. Eipä siellä kaupassa varmaan kukaan myyjä kiellä iän takia asiakasta ostamasta jotain tiettyä tuotetta. Mutta siis joo, oon kyllä todella pettynyt kyseisen brändin toimintaan, toi on todella ala-arvoista :/
A on todellakin ihan oma lukunsa, mullekin loppu tiedotteet sieltä päästä, kun erehdyin kertomaan kerran ikäni. Siihen asti sain tiedot aina uutuuksista. 😅 Mutta näitä on muitakin ja juuri iso osa on näitä semiselektiivisiä meikkibrändejä. Niille tällainen 40+ tuntuu olevan kynnyskysymys markkinoinnissa.
PoistaTuo oli kyllà todella tòrkeà tapaus, ihme ettà Suomen pienillà markkinoilla voi noin edes tapahtua, ettà on vara valita kenelle myydààn ja eikòhàn vanhemmilla naisilla ole kuitenkin enemmàn sità ostovoimaa...toisaalta maailma on kovin ulkonàkòkeskeinen ja pinnallinen, tyònhaku on vaikeampaa yli nelikymppisille naisille vaikka olisi kuinka paljon kokemusta ja sopivuutta haettavaan paikkaan. Toki "rasismia" on toisinkin pàin, tiedàn ettà tààllà missà itse asun, erààssà Louis Vuittonin liikkeessà kaksi nuorta tyttòà hellevaatteissa hààdettiin ulos heti liikkeeseen astuttuaan ja myyjà sanoi ettà teille meillà ei ole mitààn. Eivàt halunneet ettà sen nàkòiset ja ikàiset tytòt kàyttàvàt sen merkin tuotteita imagonsa takia, tòrkeàà tuokin.
VastaaPoistaMità Anastasiaan tulee, niin se on yksi lempimerkeistàni, enkà nyt aio sità alkaa boikotoida, vaikka olenkin liian iàkàs :-D heidàn kohderyhmàkseen, jos Sephorasta eivàt haluaisi sità minulle myydà, niin tilaisin varmaan netin kautta, keinojahan on, kuten niillà tytòillà Vuittonin kaupassa. Olen samaa mieltà ettà on tòrkeàà, mutta niin paljoa en ottaisi itseeni, ettà siirtyisin johonkin toiseen merkkiin joka hyvàksyy vanhemmat naiset. Jos olisin bloggaaja niin varmasti tuosta kirjoittaisin ja kertoisin kaikille millainen politiikka kyseisellà bràndillà on, mutta nàin yksityishenkilònà ajattelen ettà ostan sità merkkià mistà eniten tykkààn, muiden mielipiteistà piittaamatta. Anne
Ja siis brändi A:stahan ei tiedä onko tää vaan joku Suomen pään oma juttu vai heidän yleinen linjaus markkinointinsa suhteen.
PoistaJa tuollainen käytös nuoria kohtaan on ihan yhtä tärkeää kuin meidän vanhempienkin. Ikäsyrjintä ei koskaan ole hyväksyttävää, mutta siitä eroon pääsy on helpommin sanottu kuin tehty.
Siis mulle nimenomaan tää A oli pöyristyttävä tieto, sillä olen ollut siinä uskossa, että brändin perustaja ei olisi mikään nuori tyttönen ( kävin nyt tsekkaas ja on syntynyt vuonna 1957 tai 1958 ), ja olen kokenut sarjan olevan melkeinpä suunnattu enemmän ns. vanhemmalle ikäpolvelle, kuin nuorille :O :O Mä luulen, että tää on Suomen pään joku oma veto, en vaan haluaisi uskoa että se olisi merkin globaali linja :O Mutta tää on melkein asia, mitä pitäisi kysyä merkiltä itseltään.
PoistaJuurikin tuo, muistaakseni myös esim. Oprah hehkuttaa tuotteita, joten tuntuuhan tämä ainakin Suomen pään markkinoinnin kohdentaminen hyvin omituiselta. Ehkä sooloilevat, en tiedä. Itseasiassa mun teki mieli laittaa heille brändille siis ulkomaille s-postia asiasta, että mikä niiden linja on, koska se olisi tosi mielenkiintoista tietää. :)
PoistaNiin, eikò voisi ottaa yhteyttà yhtiòòn ja valittaa, sekà kysyà tàstà asiasta, varmasti jotain vastaavat. anne
PoistaEi rajoitu Suomeen. Eivät myöskään tehneet yhteistyötä 4-kymppiä lähestyvän amerikkalaisen Tati vloggaajan kanssa, millä on miljoonia katsojia.
PoistaMuistinkin tuon Tatin tapauksen, joten Anastasia tosiaan tuntuu olevan ikäsyrjintää harjoittava brändi.
PoistaEi oo todellista, mä ainakin jätän tän jälkeen A:t kauppaan ( tai no, en mä niitä olisi varmaan noin muutenkaan uudessa elämäntilanteessani, joka suosii luonnonkosmea ) ja pidän kyllä huolen, ettei kukaan kamuistanikaan tuota merkkiä ostaisi :D
PoistaMä olin itse autuaasti unohtanut ton Tati jutun, joten anonyymille kiitos muistutuksesta. Tati on useinkin valittanut ettei saa A:lta pr-lähetyksiä lainkaan. On vielä yksi asiallisimmista tubettajista niin taustalla tuskin mikään muu on kuin ikä, Tati taitaa olla kohta lähempänä 40 kuin 30, eli ei silti todellakaan mikään vanha. 😑
PoistaHyvin kirjoitettu postaus ja hyvä postaussarja teiltä kaikilta! Saatan siihen itsekin lusikkani jossain muodossa jossain vaiheessa upottaa, sillä ikäsyrjintä kaikissa muodoissaan on väärin. Ja vaikken kosmetiikkabloggaaja olekaan, niitä silloin tällöin blogissani sivuan.
VastaaPoistaItse olen päättänyt, että jos minun rahani ei kelpaa jollekin brändille ikäni puolesta, jääköön kaupan hyllyyn. Ja jos minulla olisi teini-ikäinen tytär, jonka meikkejä rahoittaisin, katsoisin tarkkaan etteivät ne meikit tule ikäsyrjintää harjoittavilta brändeiltä.
Itse haen vinkkejä sekä ihonhoitoon että meikkeihin juuri teiltä aikuisilta bloggaajilta - ja onneksi on niitäkin brändejä, joille me aikuisetkin maksajat kelpaamme.
Laitan ihmeessä, useampi lusikka tässä asiassa on aina paras, tästä ei minusta voi puhua tarpeeksi, koska ikäsyrjintä on edelleen jatkuvaa, eikä se koske vain meitä vanhempia vaan myös nuoria, mutta sitten eri asioissa.
PoistaNo en halua! Itse asiassa meni kampaamokin vaihtoon, kun selkeesti pitivät 40 vuotiasta vähän tätinä jo. Omistaja on 30 ja työntekijät aika lailla vastavalmistuneita.
VastaaPoistaEikä! Ikäsyrjintä on oikeasti sellainen juttu, että sitä ilmenee vaikka missä edelleen, ei vaan työpaikoilla vaan ihan arkipäiväisissäkin asioissa. Siihen nähden paljon ikäsyrjintää edelleen harjoitetaan niin siitä puhutaan aivan liian vähän. Onneksi Suomen maassa riittää kampaamoja niin voi äänestää jaloillaan.
PoistaTuntuu että tätä ikäsyrjimistä tapahtuu aina vaan nuoremmilla,jo kolmekymppisenäkin voit olla liian vanha. Tosin,löytyy sitä syrjittävää ihan mistä vaan,muistan joitakin vuosia sitten kun yksi luonnonkosmen jälleenmyyjä itse minua lähestyi ja ilmaisi halukkuutensa yhteistyöhön KUN muutan elämäntapani "luonnonmukaisiksi". Ylipäätänsä minkäänlainen,mistään syystä johtuva sorsiminen on aivan ÄLYTÖNTÄ.
VastaaPoistaJoo ja tätä siis tapahtuu niinkin, että myös nuoria syrjitään työmarkkinoilla se vuoksi, ettei ole työkokemusta, sitten jos taas sitä löytyy, on naama liian vanha. Tuntuu, ettei mikään ole toisille hyvä. :D Itselle on muuten käynyt yhden firman kanssa samalla tavalla... Pidän ne jotka arvostavat sitä millainen oma blogi on ja ehkä itse sekakäyttäjänä olen sellainen, joka saa muut samanlaiset innostumaan myös luonnonkosmetiikasta. :)
Poista