Jokainen tarvitsee jonkun itseään huonomman


Vanha lausahdus: "Jokainen tarvitsee jonkun itseään huonomman."

Tämä tuntuu pitävän tänä päivänä paikkansa enemmän kuin koskaan. 

Aloitetaan kevyesti. Vielä 80-luvulla lapsuudessani oli todella yleistä, että mainokset perustuivat siihen, että mainostettua tuotetta verrattiin kilpailijaan. Nostettiin siis tuotetta korkeammalle toisen alentamisen kautta. Varsinkin eräs astianpesuaine vertaili itseään jatkuvasti siihen kuinka paljon riittoisampi se on kuin toinen merkki tai "tavallinen astianpesuaine". Eli mainoksen pääasia oli verrata tuotetta kilpailijaan, miksi se on parempi. Minuun ei tällainen mainonta uppoa, en pidä siitä, että tuotetta nostetaan jalustalle "mollaamalla" kilpailijoita. Miksei voisi vaan kertoa, miksi se oma tuote on niin hyvä? 

Tämä muihin vertailu mainonnassa oli jäänyt vuosien aikana yhä enemmän unholaan, kunnes tuli luonnonkosmetiikka, jonka markkinointi perustui aluksi lähes yksinomaan siihen, miksi se on parempaa kuin tavallinen kosmetiikka. Markkinoinnissa ei käytetty kovinkaan usein tehokeinoina kertomalla luonnonkosmetiikan hyvyydestä vaan sen hyvyys kerrottiin vertaamalle sitä kilpailijaan ja aika rankastikin mollaamaan samalla toisia tuotteita. Edelleen törmää juttuihin, joissa sanotaan synteettisen raaka-aineita sisältävien tuotteiden mahdollisesti aiheuttava ihon ohentumista tai että iho ei hyödy normaali kosmetiikan raaka-aineista. Luonnonkosmetiikan väitetään olevan usein myös muuta kosmetiikkaa turvallisempaa, lista näistä vertailuista on loputon. Itsellä nousee joka kerran karvat pystyyn, kun luen mainospuhetta, jossa luonnonkosmetiikkaa ylistetään normaalin kosmetiikan kustannuksella, vaikka rakastan luonnonkosmetiikkaa ja käytän sitä paljon. Onneksi vuosien saatossa myös luonnonkosmetiikan mainonta on kehittynyt, monet ovat ymmärtäneet, että heidän on turha enää vertailla itseään muihin, he tietävät, että heillä on uusi hyvä juttu ja innovatiivinen tuote ja luottavat mainonnassa sen hyvyyden esille tuomiseen vertaamatta itseään muihin. 

Mainonnan lisäksi me ihmiset tietenkin tykkäämme nostaa itseämme ylemmäksi alentamalla muita kanssakulkijoita. Se on ilmeisesti helpompaa kuin kehua itseään, miksi minä olen hyvä. Some on tehnyt siitä valitettavan julkista ja näkyvää. Ennen ehkä neljän seinän sisällä puhistiin perheen kesken, että kyllä minä olen parempi, että eihän se osaa sitäkään, mutta nykyään tullaan korostamaan omaa hyvyyttä ihan tuntemattomillekin asian kautta joka itseään saattaa siinä tuntemattomassa ärsyttää. Hyvä esimerkki oli tästä mm. Virven saamat tuomitsevat kommentit kosmetiikkajätteestä. Varmasti osa kommenteista on ollut aidosti huolestuneita, mutta osa varmasti on halunnut antaa itsestään ihmisenä paremman kuvan tuomitsemalla toisen roskat, tietämättä taustoista mitään. Tähän aiheeseen liittyen Liisa taas kirjoitti loistavan postauksen siitä, että meidän kaikkien on hyväksyttävä epätäydellisyytemme ja tehtävä vain parhaamme, sen on riitettävä. Meistä jokainen tekee varmasti pieniä ekotekoja joka päivä, mutta silti toiset kokevat tulla asiakseen tuomitsemaan ja nostamaan sitä kautta itseään jalustalle. 

Jonkinlaisen alentavan markkinoinnin kohteeksi ovat viime päivinä joutuneet työttömät. Tuntuu, että lehdistö on kaivanut koloistaan kaikki marginaalitapaukset. Tämän lisäksi on kaivettu esiin työnantajapuolen edustajat, jotka kertoilevat juttujaan patalaiskoista työttömistä ja töistä kieltäytyjistä. Puhumattakaan siitä, että A-Studiossa toimittaja päätti suoranaisesti valehdella työttömien kustannuksella. Joka sitten kyllä korjattiin jälkeenpäin. Näiden jatkuvasti syötettyjen juttujen tiimoilta työttömien kautta itseään ylentämään on alkanut osa niistä ihmisistä, jotka ovat vielä onnellisesti työssä. Se varmasti saa oman olon tuntumaan hyvältä ja tärkeältä, kun saa lynkata heikompiosaisia. Juuri kun pääsin pakolaisista, niin siirrynpä sitten noihin työttömiin, että voi kokea olonsa taas hiukan paremmaksi. Mitähän seuraavaksi?

Ihminen on kumma otus, oli sitten kyse markkinoinnista tai itsensä ylentämisestä, meidän pitää aina löytää joku jonka kautta voimme ylentää itsemme paremmaksi.

Millaisia ajatuksia tällainen markkinointi teissä herättää? Nostatko itseäsi jalustalle toisen alentamisen kautta?
  1. En ole koskaan kokenut tarvetta nostaa itseäni toisen yläpuolelle. Inhoan yleistämistä kaikissa jutuissa. Yksilöt yksilöinä on mun ajatus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama yleistäminen ei uppoa ja juurikin yksilöt yksilöinä, se kun useampi muistaisi. Varsinkin mitä enemmän erilaiset jutut saavat julkisuutta, sen enemmän käsitys ihmisten mielissä muuttuu yleistykseksi, sehän on ihan psykologiaa ja sitä tietoisesti noilla jutuilla haetaan.

      Poista
  2. Hyvä ja ajatuksia herättävä postaus :) Fairy taitaa muuten edelleenkin mainostaa tv:ssä sitä kuinka paljon riittoisampaa on kilpailijoihin verrattuna :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän ne taitaa, ei voi hyväksi havaittua mainostermiä muuttaa. :D

      Poista
  3. Aihe joka sää näkemään punaista ja joka ei uppoa myöskään minuun. Itse asiassa koen, että aina muita alentavat ja itseään ylentävät ampuvat itseään jalkaan ja saavat joko mainoskampanjan näyttämään säälittävältä tai kertoo kuinka epävarma ihminen on kaiken takana.

    Luonnonkosmetiikan mainostaminen muita mollien vie kiinnostuksen täysin koko brändistä, tavallaan tahraa sen. Luonnonkosmetiikan omat mielikuvat ovat puhtoiset ja eteeriset ja samaa tapaa odotan käyttäytymisessä eli markkinoinnissa.

    Ihmiset jotka alentuvat arvottamaan itsensä ylemmäksi ja samalla alentamalla minua, oli se huumorin keinoin, tai muka jopa tahatonta, niin tälläiset ihmiset eivät nykyää kuulu elämääni ja voi kuinka pitkään jaksoin ja yritin heitä ymmärtää, miten kaikki johtuu huonosta itsetunnosta, lapsuudesta, milloin mistäkin, mutta kun mikään ei ole oikeutus ja ihmisen tulisi tietää paremmin ja kehittyä ja kehittää itseään.

    Mitä Suomen ns.uutislehdistöön, Yleen jne. palatakseni, jo noin vuoden takainen Yle keissi vei vihdoin naiviuden silmiltäni, asioita piilotellaan, vähätellään, kätketää jne. "tyhmiltä kansalaisilta". Tuo A-studion keissi laittaa juuri miettimään, missä on työylpeys, moraali ja rehtiyden arvot, vai hallitseeko niitä pelkuruus ja oman edun tavoittelu.

    Vitsi voisin kirjoittaa aiheesta postauksen verran itsekin ja näitähän ollaan jauhettu. Maailma on vinksin vonksin... :(

    Ihanaa päivää oikeamielinen ja sydämellinen Jonna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti osa ampuukin, vaurio selviää vasta myöhemmin. Toi on muuten hyvä pointti, että kun kuva luonnonkosmetiikasta on juurikin tuo puhtoinen ja eteerinen ja sitten markkinointi on likaista toista alentaen niin omissa silmissä se syö tietyllä tapaa uskottavuutta. Mä luulen, että sä tarvit vuosia aikaa, että pääset yli tosta ja sitä, että noita juttuja ylivertaisuudesta muuhun näkyisi koko ajan vähemmän.

      Toimittajalla kun pitäisi olla sitä moraalia. Tuntuu, että lehtijuttuja kirjoitetaan nykyään ilman minkäänlaista taustatutkimusta pääasia on saada raflaava otsikko joka saa paljon klikkejä.

      Ihanaa torstaita Tiia ja kiitos hyvistä ajatuksista! <3

      Poista
  4. Mielenkiintoinen postaus. Kaikista surullisinta on, jos ihmissuhteissa on tällaista itsensä korottamista. Tiedän valitettavasti yhden tapauksen, jossa henkilö A kaveeraa henkilö B:n kanssa lähinnä vain sen takia, että voi tuntea itsensä paremmaksi. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on, tuo kuvailemasi tilanne ei varmasti ole ainoa, tuota tapahtuu paljon. Tuossa voi itsensä ylentämisen lisäksi olla takana myös sitä, että A kokee hyötyvänsä B:stä myös muuten, joten hyväksikäyttää tilannetta. Surullista. :/

      Poista
  5. Todella kiinnostava postaus, hyviä pointteja oot nostanut esille. Mua on myös aina jollain tasolla inhottanut (vaikka tosi monista tuotteista tykkäänkin) luonnonkosmetiikka, ja vasta nyt tajusin että tästähän se johtuu! Luonnonkosmetiikan mainonta on monesti tosi räikeää juuri tuon muiden lyttäämisen takia, siitä jää vähän paha maku suuhun :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis toi Tiian yllä nostama asia, että se likainen mainonta jotenkin tahraa sen puhtoisen kuvan mikä luonnonkosmetiikalla on eli mainonta kääntyykin joidenkin mielessä niitä vastaan, vaikka tarkoitus olisikin hyvä.

      Poista
  6. Amen! Vähän samaa sivusin itse eilen omassa postauksessa.

    VastaaPoista
  7. Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä postaus. Tietty astianpesuaine se tulee itsellekin mieleen mutta kaupassa ajattelen just niin että tuo on riittoisampaa, sitä otan. Eli mainos tekee tehtävänsä..
    Minua on vähän ärsyttänyt ne työttömien laukomat kommentit. Ettei haluta tehdä yhteisen hyvän eteen. Mulla on tuttavapiirissä omasta halustaan työttömiä. Ovat ilmaisseet pakoilevansa töitä koska eivät halua maksaa elatusmaksuja tai velkojansa pois. Siksi pakoilevat töitä ja keksivät kaikkia selityksiä tai ottavat lopareita töistä. Siksi minun on vaikea hyväksy tahallista työttömyyttä, ihan eri asia on jos joutuu tahtomattaan työttömäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo pakoilu ja tahallisuus onkin eri asia, kuin se että moni pyörii pyörässä vuosikausia ja hakee töitä, eikä silti saa. Silti heitä rangaistaan siitä. Kaikista ei ole esim. puhelinmyyntityöhön vaikka kuinka haluaisi, silloin on pakko kieltäytyä. Eiköhän suurin osa kuitenkin halua kuulua tähän yhteiskuntaan jollakin tavalla ja sitten kun se ei olekaan yhtäkkiä mahdollista, kun työtä ei löydy niin ei ole helppo tilanne. Kaikissa asioissa on marginaalitapauksia, mutta muutama mätä voi saastuttaa kaikki muutkin mikä on täysin väärin. Lisäksi valitettavasti ei vaan voi ajatella, että meidän joukkoon myös mahtuisi heitä, jotka eivät mitään halua tehdä, niitä tulee löytymään aina, mutta joukko ei kovin iso ole.

      Poista
  8. Moro. Ajattelin kirjoittaa kun puhutte työn pakoilijoista. Tiedättekö että kelan työmarkkinatukea saa sairas joka ei saa kelasta kuntoutustukea tai eläkettä.
    Varsinkin tämä asia on todella ristiriitainen. Olen ihan työnhakija vaikka pitäisi saada muita rahoja. Se on yhteiskunnan vika. Monella työttömällä työnhakijalla on sairaus jonka takia eivät pysty työskentelemään ja heitä ei päästetä kuntoutukseen tai eläkkeelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän, se on asia josta ihmettelen, ettei lehdistö ikinä tartu siihen. En vaan halunnut sitä tähän juttuun mukaan, koska se olisi jo oma laajempi aiheensa, josta moni työssäkäyvä ei tiedä mitään.

      Olen itseasiassa monesti yrittänyt etsiä tilastoa, montako prosenttia työkkärin varsinkin pitkäaikaistyöttömistä on heitä, jolla on lääkärin B-lausunto työkyvyttömyydestä, mutta heidät on vakuutusyhtiössä tai Kelalla todettu siitä huolimatta työkykyisiksi. Onko sinulla tietoa tästä? Näillä ihmisillä saattaa esim. olla puoliso jolla on tuloja, joten toimeentulotuelle siirtyminen ei ole mahdollista, koska taloudessa se työmarkkinatuki 518€ ja rapiat saattaa olla iso raha, jos on vaikka velkoja maksettavana tai ihan normaalin toimeentulon takia. Asia on todella ristiriitainen, koska nämä ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät tavallaan kuulu tässä yhteiskunnassa mihinkään. Työkkärissä katsotaan nokkaa pitkin, koska joutuvat ikäänkuin pakolla pitämään systeemissä, koska oikein ylätaholta on mustaa valkoisella, että ihminen on työkykyinen, vaikka jokainen siellä ruletissa tietää, ettei ole. Absurdeintahan on sitten se, että haastattelussa nämä ihmiset ikäänkuin joutuvat joka kerran "valehtelemaan", että ovat valmiita vastaanottamaan kokopäivätyötä, kun sitä kysytään, koska se on rahan ehto, vaikka kaikki osapuolet lääkärin b-lausunnon perusteella tietävät, että ihminen ei ole työkykyinen. Tässähän on ryhmä, joka tavallaan putoaa ulkopuolelle kaikista, koska systeemissä on heidän mentävä aukkonsa. Voisin jatkaa tästä jutusta vaikka kuinka pitkään. Erikoisinta on se, että kukaan ei lotkauta evääkään korjatakseen tätä aukkoa.

      Poista
  9. Mun mielestä toimittajien tavoite on likipitäen aina saada raflaavia (myyviä) otsikoita, ja niin on ollut jo iät ja ajat. Ihan sama onko asia täysin paikkaansa pitävää, tärkeitä on herättää huomiota. Täysin tarkoitushakuista hommaa.

    Toista mollaamalla ei mun mielestä pitkälle pötki, ja toisen lokaaminen kostautuu kyllä itselle ennemmin tai myöhemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mut nykyään tuntuu, ettei tehdä niitä otsikoita varten edes taustatöitä kunnolla kuten ennen... ;)

      Poista
  10. Mahtava teksti ja täyttä asiaa joka sana! Mä oon itse jo pitkään ihmetellyt tota joidenkin luonnonkosmetiikkabrändien tapaa lytätä ja haukkua synteettistä kosmetiikkaa omia tuotteita mainostettaessa. Mun ymmärrys ei riitä sille, että omia tuotteita ylistetään ja samassa lauseessa paasataan siitä, miten vaarallista se muu kosmetiikka on, koska se sisältää aineita x, y ja z ja tekee sitä ja tätä. Just tää asia oli yksi suurimmista syistä sille, miksi mulla oli aluksi vähän negatiiviset ajatukset luonnonkosmetiikasta. En pahemmin ollut sitä silloin vielä testannut, mutta toi mainonta oli mun mielestäni vähän ala-arvoista enkä sen takia mitenkään turhan hanakasti edes halunnut lähteä testaamaan niitä tuotteita.

    Nykyään kun sitä luonnonkosmetiikkaa on tullut käytettyä, oon ihastunut täysin moniinkin tuotteisiin enkä enää haluaisi niistä luopua. Se laittaakin ihmettelemään, miksi niitä ihania tuotteita pitää markkinoida toisia lyttäämällä ja asettamalla itsensä parempaan asemaan niiden rinnalla? Miksei keskityttäisi vain niihin omien tuotteiden hyviin puoliin ja ominaisuuksiin, kun niitä voi hyvin esitellä ilman, että täytyy samaan aikaan solvata muita vähän erityyppisiä tuotteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkohan firmat tehneet tutkimusta, että juuri tuolla muun lyttäämisellä voi olla jopa negatiiviset vaikutukset ostajan mielikuvaan, koska sitä edelleen jatketaan? Ei musta enää niin voimakkaasti kuin alussa, koska luonnonkosmetiikka on tullut tunnetummaksi, eikä ole enää tarvetta vertailulle. No sitä minäkin ihmettelen, kun tuotteet on ihania, niin ei siihen muiden lyttäämistä mainontaan tarvita, ne tuotteet myyvät kyllä itse itsensä. :o

      Poista
  11. Erittäin hyvä ja osuva teksti Jonna! Oma ajatusmalli on valitettavan usein, että tossakin asiassa olen huonompi kuin muut, pitäisi varmaan kokeilla pyörtää joskus toisinpäin... :P Ihanaa alkavaa viikonloppua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi hyvä ainakin kokeilla joskus. :P Ihanaa viikonloppua Katja! <3

      Poista
  12. Myönnän joskus syyllistyneeni vertailuun, mutta kyllä ne ajatukset pysyvät kyllä yleensä oman pään sisällä, sillä rajusti koulukiusattuna en voi sietää minkäänlaista mollaamista tms.

    Äitiys on omassa elämässäni tällä hetkellä se asia, jossa tämä juttu korostuu eniten. Ihan jokaikinen asia on yhtä kilpailua ja itsensä jalustalle nostamista. Kuka on synnyttänyt luomuiten, kuka imettänyt pisimpään, kuka ei ole koskaan antanut kaupan purkkiruokaa ja naureskellaan niille, joiden lapsilla ei ole erillisiä hienosteluvaatteita kauppakeskuksessa pyörimiseen. Onneksi olen aina viihtynyt itseäni vanhempien ihmisten seurassa, joten omat mutsiystäväni ovat mm. röökanneet raskausaikana ja palanneet töihin vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen. Siinä seurassa saa olla vapaa, enkä puolestani tunne kyllä ylemmyydentuntoa heitä kohtaan, sillä ovat kasvattaneet hienoja ihmisiä. Kumpa useampi ymmärtäisikin, että lapsen kasvatus on valtavan laaja asia. Tuskin kukaan "vihaa" äitiään sen takia, että lopetti imetyksen, kun olin 2 kk tai että syötti ei-luomun perunan, kun olin 2-vuotias.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen usein miettinyt, vaikka lapseton olenkin, että äitiys tuo helposti juuri tuollaista "kilpailua" kuin kuvasit. Se on sellaista jossa helposti tuomitaan ja tuntuu, että teit niin tai näin niin aina on väärin. Ei todellakaan helppoa olla äiti, ja juuri somessa on ne kovimmat itsensä ylösnostot.

      Poista
  13. Mä myönnän itse syyllistyneeni luonnonkosmetiikasta alkuaikojen innostumisen aikoihin tuohon "pahis raaka-aineiden" dissaukseen :D Olen ollut nuorempana varsinkin hyvin mustavalkoinen ihminen, se oli kaikki tai ei mitään. Mutta kun ikää on tullut, on alkanut nähdä sävyjen nyansseja, ja särmät ovat hioutuneet :) Ja tosiaankin, nykyään minuakin vähän oudoksuttaa se, että jos toista merkkiä dissataan markkinoinnissa. Onneksi yrityksienkin särmät ovat hioutuneet ja enää sellainen kauhistelumarkkinointi ei ole niin nosteessa. Mutta ikävä kyllä se vaan taitaa olla niin, että negatiivisuus ja draama myy. Jos miettii esim. Jefreetäkin, mikä megaluokan tähti hän on, mutta ilmeisesti pahimman luokan öykkäri :( Ja se mua sapettaa, siis että tällaisesta öykkäristä tulee suosittu :D :D

    Työttömyyskeskustelu tuntuu hyvin absurdilta. Ja tosiaankin, missähän oli juurikin juttua, että nyt luodaan työssäkäyville "asenneraivoa" työttömiä kohtaan :P Itse jäin miettimään, että olikohan tällä ideologisesti työttömällä aikamoinen pr-temppu kirjansa suhteen, sehän on nyt vissiin loppuunmyyty vähän kaikkialta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu, että moni meistä on juurikin nuorena todella musta-valkoinen, sehän kuuluu siihen ikään. Ikä tuo yleensä näkemystä nähdä myös se välimaasto.

      Tässä maailmassahan on just se vika, että juurikin kieroilulla tai öykkäröinnillä voi päästä hyvinkin pitkälle, mitä se sitten kertoo meistä. ;)

      No siis sehän oli parasta pr:ää kirjalle, noin isosta julkisuudesta olisi normisti joutunut maksamaan ison summan. :D

      Poista
  14. Hieno postaus! Ja olen tismalleen samaa mieltä tuosta, että mainonnassa olisi vaan parempi kertoa siitä, miksi oma tuote on hyvä ja jättää vertailut muihin. Olen joskus jopa tuntenut itseni pahimmaksi syntiseksi, kun se luonnonkosmetiikka vaan ei ole riittänyt minulle.
    Ja työttömien syyllistäminen on kyllä ollut todella törkeää - liippaa itseäni läheltä, sillä läheisissäni on työttömiä ja tiedän, että jokainen heistä tekisi töitä, jos niitä löytyisi - tai jos pystyisi, sillä niin kuin tuossa yhdessä ketjussa jo totesitkin, sairaseläkkeelle ei tämän päivän Suomessa pääse sellainenkaan, jolla se lääkärin lausunto on. Muutenkin koko työttömien kohtelu on mennyt entistä holhoavammaksi ja nöyryyttävämmäksi näiden viime aikaisten "työllisyydenedistämistoimenpiteiden" vuoksi.
    Olen itse paasannut välillä eettisestä ja ekologisesta kuluttamisesta ekopaastojeni yhteydessä ja olen pelännyt, että enhän vain syyllistä ketään. Kun tarkoitus on ollut vain herätellä etupäässä itseäni, sillä minun kulutustottumukseni olivat ennen näitä paastoja ihan tolkuttomat. Ei minusta mitään ekoliikkeen mannekiinia tule tekemälläkään, mutta olen näillä paastoilla saanut edes jonkun tolkun elämiseeni. Ja olen kyllä yrittänyt muistaa, että kaikilla ei ole varaa ostaa suomalaista juustoa tai kotimaista designia. Kyllä meidänkin kodissamme ne Tiimarin kynttilälyhdyt ovat ihan yhtä kovassa käytössä kuin kotimaiset.
    No - intouduin taas itse aiheesta, mutta monesti on kyllä silloin, kun itseään yrittää korottaa, viisainta katsoa peiliin - ja jos tarkasti uskaltaa katsoa, eipä löytyne monestakaan peilistä sellaista kuvaa, että kannattaisi röyhistellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinäkö syntinen, en usko! ;)

      Juuri tuo holhoavampi ja nöyryyttävämpi kohtelu on jotain käsittämätöntä, uskon, että joukossa on varmasti sellaisia joiden elämänhallinta on saattanut mennä ja tarvitsisivat holhoamista, mutta heidän paikkansa ei sitten enää ole kyllä työkkäri, siksi onkin käsittätöntä, miksi työttömiä kohdellaan kuin jotain vajaaälyisiä toisen luokan kansalaisia joiden pitää näyttää jotenkin kummallisella tavalla hyvyytensä työttöminä, ihan kuin siinä työttömyydessä ei olisi tarpeeksi kestämistä. Näistä B-lausonnolla olevista, joiden eläke- tai kuntoutustukihakemuksen vakuutusfirmat tai Kela ovat hylänneet, niin niistä olis kiva saada tilasto, oikeasti luulen, että pitkäaikaistyöttömillä aika isolla prosentilla on tuo tilanne ja sehän vääristää sitten noita tilastoja. Sitten siitä voikin alkaa hieman miettimään, että mikä tässä systeemissä mättää?

      Minusta et ole kirjoittanut ollenkaan ekopaastoistasi syyllistävästi, itse olen aina lukenut ne niin, että yrität hieman herätellä itseäsi ja jos joku vaikka siinä samalla innostuisi samasta ja tutkiskelisi omaa kulutusta (niin minä ainakin teen aina, jos tuollainen postaus tulee vastaan) niin sehän on vaan hyväksi. Ja todellakin kotimainen tai luomuruoka on kyllä sen hintaista, että siihen ei vaan ole kaikilla varaa, vaan on pakko ostaa sitä halvinta, mutta nämä samat ihmiset voivat kuluttaa muita juttuja paljon vähemmän, vaikkapa sillä etteivät omista autoa. :) Asiat eivät koskaan ole musta-valkoisia onneksi. :)

      Ihanaa viikonloppua Lady! <3

      Poista
    2. No kuule - jos tietäisit syntisäkkini painon, pyörtyisit;)
      Ja kiitos synninpäästöstä ekopaastoiluni suhteen - taistoa terästetään taas ensi vuonna;)

      Poista
  15. Hyvä kirjoitus! Kaikkien työttömien niputtaminen "työtä vieroksuviksi laiskoiksi" on väärin, sillä moni (veikkaan että suurin osa) haluaa kuitenkin työtä ja elättää itsensä. Mutta otsikossa näyttää paremmalta haastatella vieroksujaa ja näin alentaa kaikkien työttömien asemaa, joiden työnhaku vaikeutuu entisestään, mitä enemmän mediassa niputetaan kaikki työttömät omasta halustaan työttömäksi. Kuten totesit, kaikki työ ei sovi kaikille ja monella kestää monta kuukautta että se sopiva paikka löytyy.

    Ja olen huomannut myös tuon bloggaajien "turhamaisuuden" ihmettelyn ja luinkin myös tuon Virven kommentin. Veikkaan, että jos bloggaisin vaikka ruuasta tai erävaatteista, niin kommentteja ja kummeksuntaa ei tulisi. Minullakin on esim. yksi pitkäaikainen kaveri ajatellut, että heitän kosmetiikat surutta roskiin puolitäysinä jos en tykkää niistä (!!) ja että meikkaan päivät läpeensä. Hahhah, näinhän mä juuri teen koska bloggaan...eiku. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ihan varmasti suurin osa haluaisi olla palkkatöissä se on varma, aina on marginaaliryhmä ja tulee aina olemaan, jotka ei halua, mutta ihmiset tykkää niputtaa ihmiset aina samaan porukkaan yhden otsikon alle. :(

      Mietinkin, että mitenhän se sulla menee, kun vielä kirjoitat vegaanisista tuotteista, että onko sun lukijat vielä enemmän sellaisia, että kauhistelisivat meikkien ja tuotteiden määrää.:D Välillä tuntuu, että tässä maailmassa saa melkein kaiken muun anteeksi paitsi kosmetiikan kulutuksen. ;)

      Poista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown

Designed by FlexyCreatives