Ostaisitko tuoksun pullon perusteella?


Tuoksubrändeille pullo on merkittävä osa tuotetta. Tuoksuja tulee nykyisin sitä tahtia markkinoille, että tuhansien muiden joukosta on pystyttävä erottumaan edukseen. 

Mutta ostaisinko tuoksua ainoastaan pullon perusteella? Ehkä, jos se näyttäisi koriste-esineeltä, jonka välttämättä haluaisin. Vielä tähän päivään mennessä en kuitenkaan ole ostanut tuoksua pelkän pullon vuoksi. Sen sijaan jos minulla on ollut vaikeuksia päättää kahden tuoksun väliltä, on voiton vienyt se, jonka ulkoasu on miellyttänyt silmääni enemmän. Arjessa huomaan helposti tarttuvani tuoksuihin, joiden ulkoasu sillä hetkellä miellyttää silmääni, vaikka lopullinen päätös tuoksun valinnasta riippuu aina kulloisenkin päivän fiiliksestä. 

"Pullo on hyvä esimerkki siitä, miten hieno muotoilu kestää aikaa vuosikymmeniä, vuosisatoja ja vuosituhansia."

Tuoksupullot ovat huikeita muotoilijoiden taidonnäytteitä. Otetaan esimerkiksi ylimmässä kuvassa oleva Lancômen La Vie Est Belle -tuoksun pullo. Olisitteko uskoneet, jos sanon, että pullo on kehitetty jo vuonna 1949, vaikka ensimmäinen La Vie Est Belle ilmestyi 63 vuotta tuon jälkeen. Pullon tarina alkoi siitä, kun Lancômen perustaja Armand Petitjean pyysi taiteellista johtajaa George Delhommea luomaan naisen auraa symboloivan pullon. Useiden luonnosten jälkeen Delhomme onnistui vangitsemaan onnen olemuksen, viehkeän hymyn lasiksi muotoiltuna. Design jäi vuosiksi arkistoihin, kunnes kristallihymy kaivettiin esiin ja pääsi näytille La Vie Est Bellen pullossa. Pullo on hyvä esimerkki siitä, miten hieno muotoilu kestää aikaa vuosikymmeniä, vuosisatoja ja vuosituhansia.


Myös Calvin Kleinin Obsessionin taustalta löytyy hauska tarina. Pierre Dinand joka on suunnitellut huikean määrän tuoksuklassikkojen pakkauksia niin Givenchylle, YSL:lleChanelille kuin Lancômellekin sai inspiraation 1980-luvulla rikkoutuneesta golfpallosta, jonka sisällä oli omituista materiaalia, jota käytettiin pehmusteena. Dinandin mukaan se näytti huurteiselta lasilta ja tarjosi kontrastia syvyysvaikutelman luomisessa. Niinpä keskeltä hajonneesta golpallosta tuli inspiraation lähde Obsession pullolle, mutta se tunnettu kaunis meripihkan sävy syntyi tapaamisessa itse Calvin Kleinin kanssa. Dinand oli vieraillut Calvinin asunnossa, jossa yhdessä huoneessa oli antiikkisten kilpikonnankuorien kokoelma, josta suunnittelija sai sitten idean pullon väriin. 

Guerlain ottaa taas paljon inspiraatiota omasta pitkästä historiastaan. Aqua Allegoria -sarjan pullojen teemana on mehiläinen ja mehiläiskenno. Pulloja onkin inspiroinut legendaarinen "bee" -pullo, johon on kaiverrettu 69 kultaista mehiläistä. Eau de Cologne Impèriale (Grace) kultaisine "bee" -pulloineen valmistettiin kunnianosoituksena Napoleon III:n vaimolle Eugenielle vuonna 1853. Mehiläiset ovatkin inspiroineet Guerlainia melkein kahden vuosisadan ajan.

"Eniten ihmetyttää se, että miksi muut brändit eivät ole lähteneet tähän uudelleen täyttöön vieläkään mukaan."

Tänä päivänä varmasti uskaliaampien tuoksupullojen kärkijoukossa ovat Marc Jacobs huikean leikkisillä ja värikkäillä pakkauksillaan. Viktor & Rolfin Bonboneja koristaa massiivinen rusetti, jota voidaan jo pitää eräänlaisena tunnusmerkkinä brändille, puhumattakaan Flowerbombin käsikranaattia muistuttavasta ulkonäöstä. Eikä tietenkään sovi unohtaa Jean Paul Gaultierien jo ikonisia torsoja.

Thierry Mugler toi markkinoille uudelleen täytettävän tuoksupullon Angel-hajuvedelleen jo vuonna 1992, se oli siihen aikaan uutta ja hienoa. Eniten ihmetyttää se, että miksi muut brändit eivät ole lähteneet tähän uudelleen täyttöön vieläkään mukaan. Yhteiskunnassa jossa elämme tällä hetkellä, on kierrätys kunniassa ja mikä olisikaan parempaa turhan jätteen vähentämistä kuin se, että oman lempituoksun pullon voisi uudelleen täyttää liikkeessä? 


Olen aina arvostanut suunnattomasti tuoksupakkauksien lahjakkaita muotoilijoita, sillä saan nauttia heidän työnsä tuloksista kotini pieninä taide-esineinä joka päivä. Muotoilijat jäävät tuoksujen lanseerauksissa turhan usein varjoon, vaikka meistä varmasti jokainen tietää useita tuoksuja juuri pullon perusteella, vaikka ei olisi koskaan itse hajuvettä edes haistanut. 

Miten on, ostaisitko tuoksun pullon perusteella?



  1. En pelkästään, mutta kyllähän pullosta usein saa hieman mielikuvaa millainen tuoksu on - ja ovat usein todella ilo silmille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta just hienointa on, jos tuoksu, pullo ja mielikuva tuoksusta kohtaavat. Aina ei välttämättä ole näin. Todellakin iloa silmille joka päivä. 👍

      Poista
  2. En osta pullon perusteella, mutta pullon perusteella jätän ostamatta. :D Jos tuoksu on pakattu aivan kauheaan pulloon, jää se hyllyyn. En tosin ole pitkiin aikoihin ostanut hajuvesiä (nyyh tämä ostamisen minimoiminen!), mutta nyt kun pohdin kahden hyvin samanlaisen (Dior Homme Intense ja Prada L'homme intense!) tuoksun välillä, alan kallistua siihen jossa on se nätimpi pullo. Nimet ovatkin jo samat, mutta Pradan pullo miellyttää enemmän.

    Ja yksi suosikkituoksuistani, Calvin Kleinin Euphoria, on pakattu mielestäni aivan karseaan pulloon. Mutta tuoksu on vaan niin ihana, että annan anteeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tunnen itseni, että jos on sysiruma pullo mielestäni ja tuoksu vaikka kuinka hyvä jätän ostamatta, koska en kuitenkaan tartu siihen, aivan sama ihonhoidon ja meikkien suhteen.😅
      Euphorian pullo on jotenkin hankala, korkkikin pysyy huonosti kii. 😁

      Poista
  3. Kerran olen ostanut tuoksun vain pullon perusteella. :D Adidas Originals by Jeremy Scott eli siivekkään tennarin mallinen tuoksu oli superalessa nettikaupassa ja tilasin riskillä. Onneksi jännä tuoksu on myös mieleen. Pullo ja erityisesti tuoksun nimi vaikuttaa minulla kielteisesti ostoon. Jos muotoilu ja nimi "eivät ole minua", ei pulloon tule tartuttua vaikka tuoksu olisi mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ymmärrän niin ton Adidaksen tuoksun. 😁👍 Mullakin myös nimi saattaa vaikuttaa, ainakin alitajuisesti.

      Poista
  4. Ulkomuoto on ehdoton osa kokonaisuutta, joka täydellistää täydellisen tuoksun. Voin toki ostaa tuoksun sen ihanan tuoksunkin vuoksi, kuten Escadan kesätuoksut, joiden ulkomuoto ei vaan ikinä ole miellyttänyt omaa silmää. Ne eivät ole joko riittävän kitsin krumeluureja, kuten yltiöhömpät Juicy Couturet, jotka överiydessään viehättää. Tykkään eleganteista pulloista kyllä eniten. :) Tuoksujen ulkonäkö on kyllä tärkeä osa ihastelua. <3

    Kivaa torstaita Jonna. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Escadan kesä tuoksuissa oli ihanat pullot, kunnes jostain syystä päättivät että piirrostuherrukset ja pelkistetty ulkoasu ovat tyylikkäämpää kuin klassinen sydänpullo.😳

      Mukavaa torstaita Tiia. ❤️

      Poista
  5. Nuorempana ostin usein tuoksun pelkän pullon perusteella. Nyt menee kyllä jo tuoksu edellä, vaikka kyllähän kiinnostus tuoksua kohtaan herää, jos pullokin on kaunis!
    Ihanaa loppuviikkoa sinulle Jonna <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihan mahtavaa kuulla, että joku on ostanut tuoksuja pullonkin perusteella, koska tiedän, ettei se mitenkään harvinaista ole, varsinkin jos pitää valita kahdesta hyvästä niin kyllähän sitä ostaa sen, missä pullo miellyttää silmää. :D

      Ihanaa loppuviikkoa Outi sinnekin, toivottavasti voit jo paremmin? <3

      Poista
  6. Kaunis pullo herättää mielenkiinnon, mutta en ostaisi pelkän pullon takia 😀 Mutta kyllä mun täytyy pullosta tykätä, mulla sama jos en siitä tykkäisi jäisi se varmaan käyttämättä 😀 Yks hsuskimmista tuoksupulloista on mulla ollut ysärillä lahjaksi saatu Anais Anais, joka oli kukan varren muotoisessa pullossa ja korkki oli kukan nuppu 😍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun piti tiedätkö ihan Googlehaulla etsiä toi pullo, koska en saanut sitä mieleeni. Ja löytyihän sieltä kuva, voi miten kaunis pullo!!! Voisin kyllä ostaa, jos jostain löytyisi, ei väliä vaikka tuoksu sisällä ei ole käyttökelpoista. :D

      Poista
  7. En ostaisi. Vaikka arvostankin kauniita asioita, en periaatteesta hanki mitään jolla ei ole muutakin tarkoitusta kuin näyttää kauniilta. Poikkeuksena tähän viherkasvit ja harvat ostetut tai saadut leikkokukat, mutta kai niidenkin voi ajatella puhdistavan myös jonkun verran ilmaa (ainakin elävien kasvien :D). Muuten meillä on koriste-esineinäkin ainoastaan kynttilöitä (tuovat valoa ja useimmat myös tuoksua -funktiot 1 ja 2) ja maljakoita (voi laittaa kukkia - funktio 1). Siispä tuoksunkin pitää tuoksua käytettävän hyvältä, että sen ostan. :)

    VastaaPoista
  8. Minusta tuoksupuollon kuuluu olla kaunis, erikoinen, persoonallinen, uniikki, hätkähdyttävä, innovatiivinen tms. Ulkonäkö on vähän kuin "puoli ruokaa" tuoksussa;) Voisin hyvinkin ostaa tuoksun pelkästään pullon perusteella, vaikka en ole kovin tuoksuihin perehtynyt. Marc Jacobsin Daisyn ostin ihan ulkonäön takia<3

    Kivaa viikonloppua Jonna<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Daisyssa on kyllä aivan ihana pullo, taitaa olla ehkä yksi lempparein ikinä. <3

      Mukavaa viikonloppua Sari.

      Poista
  9. Voi että saan joka kerran ihastella ja äimistellä sun asiantuntemusta ja intohimoa hajuvesiä kohtaan, ja tällä kertaa pullojen muotoilua kohtaan <3 Se on todella mielenkiintoista. En ehkä ostais tuoksua pullon mukaan, mut on jääny kyllä ostamatta ihana tuoksu "ruman pullon" takia. Oon yrittäny päästä Caroline Herreran Good Girlin 80-luvun korkokenkähirvityksen yli, mut ei ni ei :D Ihanaa viikonlopun jatkoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla Tuuli. <3

      Heh just toi kenkä on sellainen, et tiedän muutaman ostaneen tuoksun sen takia, vaikka ei tuoksusta välitäkään. Mut ymmärrän todella hyvin et se herättää varmasti myös toisenlaisia tunteita. :D

      Mukavaa sunnuntaita. <3

      Poista
  10. Kiva postaus! En ostaisi tuoksua pullon persteella, mutta ruman pullon takia voisi jäädä tuoksu ostamatta. Korkkaripullo ei miellytä ja kenelläköhän olikaan se siivousainepullo, olisko ollut Moschino? Iiks ;-) ps kurkkaa haastejuttu blogissani

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mochinon siivousainepullo ei iske muhunkaan, eikä se nalle jolta irtoaa pää. :D

      Tuunpa kurkkaamaan. :)

      Poista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown

Designed by FlexyCreatives