Tavallinen, onnellinen ja tyytyväinen = tylsä?



Kuka muistaa vielä ajan, kun tavallinen oli muotia? Minä muistan. Kyllä, olen se vanha pieru joka osin kaipaa sitä. 

Olen usein puhunut sitä, miten oma arkeni ei ole mitenkään mielenkiintoista, jos tekisin My day -postauksen, puolet lukijoista häipyisi ikuisiksi ajoiksi ensimmäisen rivin luettuaan. Tykkään olla vapaa-aikana kotona, olen todellinen kotihiiri. Paras päivä on silloin, kun en ole tehnyt mitään ja pisin kävelemäni reitti on ollut sohvalta jääkaapille ja sieltä vessaan. Tämä lisäksi olen tällä hetkellä oikeasti todella onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Matka tähän ei ole helppo ja se oli vuosien työ. Nyt kun olen siinä, missä aina olen halunnut olla, minulla ei ole enää mitään kirjoitettavaa siltä saralta. Päässäni ei liiku päivittäin elämän erilaisia kysymyksiä, en oikeasti vaivaa päätäni kovinkaan monilla asioilla, en ainakaan sellaisilla, joista tänne blogiin voisi kirjoittaa. Seuraan politiikkaa, luen uutisia, etsin tietoa mihin uskoa, mihin ei, mutta ne eivät ole aiheita, mistä voisin kirjoittaa tänne, koska blogimaailmassa juuri ketään ei kiinnosta tuollaiset mietteet.

"Olen auttamattomasti liian tavallinen, liian onnellinen, liian tyytyväinen ja liian tylsä, ollakseni kiinnostava."

Koska asiani ovat tällä hetkellä hyvin, olen tullut tulokseen, että olen auttamattomasti liian tavallinen, liian onnellinen, liian tyytyväinen ja liian tylsä, ollakseni kiinnostava. Olen saavuttanut omassa elämässäni huipun turvallisuutta kaipaavan ihmisen täydelliseen elämään, joka on kaikkien muiden mielestä tylsää.



Somessa ja blogeissa ihmisten suosio perustuu usein siihen, että he eivät ole tavallisia vaan heillä on jokin erikoisuus, miksi ihmiset heitä seuraavat. Kukapa nyt haluaisi olla tavallinen? 

"Itse voisin kuvata sinne lähinnä itseäni istumassa sohvan nurkassa katsomassa rikosdokkareita. Käsi ylös kuinka moni katsoisi?"

Usein ihmisiä seurataan uteliaisuudesta, koska seurattava on niin erilainen kuin minä. Toisista taas joku voi saada itselleen vertaistukea vaikeissa tilanteissa. Jos seurattava on julkkis, niin onhan se nyt hienoa "vakoilla" somen kautta hänen elämäänsä. Toisia seurataan siksi, että heillä on räväköitä mielipiteitä aiheeseen kuin aiheeseen. Toisia siksi, että heillä on joitakin pieniä oman pään sisäisiä ongelmia (kuten minulla oli), mihin moni lukija pystyy samaistumaan. Onhan se kivaa, kun joku uskaltaa instastoriesissa vuodattaa koko elämänsä itku kurkussa. Joku saa siitä kiksit, minä en. Olen välillä jopa ihmeissäni siitä, miten avoimesti ihmiset varsinkin storiesin puolella näyttävät elämäänsä, muutaman vuoden aikana olen nähnyt kaiken. Ainoastaan peiton heiluttelut ja vessassa käynti ovat näkemättä, mutta kaikki muu, se on nähty. Kaavoihini kangistuneena mietin usein, mitä jos vaikka tuleva työnantaja näkisi ne, jäisikö se työpaikka saamatta? Itse voisin kuvata sinne lähinnä itseni istumassa sohvan nurkassa katsomassa rikosdokkareita. Käsi ylös, kuinka moni katsoisi?

"Nämä ihmiset vannovat etteivät menisi koskaan Big Brotheriin, mutta Instastoriesin myötä heidän elämästään on tullut heidän oman elämänsä Big Brother."

Instastoriesista on tullut uusi reality tv, jota katsovat ja tekevät hekin, jotka kauhistelevat ja halveksivat uudelleen lämmiteltyä Big Brotheria. Onko niissä lopultakaan enää paljoakaan eroa? Minusta on jopa vaivaannuttavampaa katsoa jonkun puolitutun itkuista vuodatusta kuin Big Brotherin itselleni tuntemattomien ihmisten sekoilua. Nämä itseään kuvaavat ihmiset vannovat, etteivät menisi koskaan Big Brotheriin, mutta Instastoriesin myötä heidän elämästään on tullut heidän oman elämänsä Big Brother. Ainoastaan muut asukkaat ja lukittu ovi puuttuvat.

Tavallisuus on kuollut. Jopa Twitterissä erottuaksesi sinun on oltava nokkela. Välillä ihmisten twiittejä lukiessa tulen miettineeksi, onko koko Twitter kilpailua siitä, kuka keksii minäkin päivänä kiinnostavimman twiitin. Päivästä riippuen aihealue voi olla mikä tahansa, pääasia, että twiitti on tarpeeksi naseva. 



"Maailma kehittyy ja meidän ihmisten pitää kehittyä mukana."

Hyvä asia on se, että myös tavallisuus on muuttanut matkan varrella muotoaan ja hyvä niin. Maailma kehittyy ja meidän ihmisten pitää kehittyä mukana. Omaa tavallisuuttani peilaan lähinnä siihen, miten  päiväni kuluvat, arkisesti. Kuitenkin sitä mukaa kun tavallisuus muuttuu, tuntuu, että erottuaksesi sinun on tehtävä yhä vain hullumpia ja hullumpia asioita tai ketään ei yksinkertaisesti kiinnosta. Jopa ruokaketjun yläpäässä olevat poliitikot ja toimittajat kertovat valheita ja sutkauttelevat mitä käsittämättömimpä asioita suustaan, pääasia on, että osa kansasta hurraa. Sitä kautta sataa sitten ääniä tai lehden sivuille klikkejä.

Blogia kirjoittavana minua tietenkin kiinnostaa se, että tätä luetaan. Osaksi kirjoitan blogia edelleen täysin omaksi ilokseni, mutta osaksi myös lukijoilleni. Joten myönnän, että koen paineita erottumisessa. Nyt kun olen elämääni tyytyväinen, on minusta tullut hyvin tavallinen ja sanotaan se suoraan – TYLSÄ.



Lopuksi on varmaan aika sanoa kiitokset kaikille teille, jotka luitte jutun loppuun ja olette ehkä olleet täällä mukana jo pidempään. Tiedän, että teitä on myös koko ajan tullut uusia, mikä antaa pientä toivonkipinää siitä, että ehkä tavallisuuden kiinnostavuus ei sittenkään ole täysin kuollut.

Kuvat: Pixabay



  1. Mä haluaisin löytää just instasta uusia seurattavia, ihan tavallisia ihmisiä, joilla on hienoja kuvia, mutta se tuntuu olevan vaikeaa. Ihmiset hukkuu sinne. Onneksi silloin tällöin löytyy jotain helmiä, mutta olis kiva, kun löytäminen olisi helpompaa.

    Twitteristä olen huomannut saman, mutta en jaksa välittää siitä. Twiittaan niin kuin ennenkin sillä erotuksella, ettei twiiteistäni välttämättä enää välitetä samoin kuin aikoinaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikamoista hakua on, mut aina joskus osuu kohdille.

      Mä muistan kun menin yli 10 vuotta sitten Twitteriin, kaikki vaan jakoi siellä tuntemuksiaan lyhyenä pätkänä vähän kuin Facebookissa. Muutaman viime vuoden aikana nuo nerokkaimmin twiitin kisailu on tullut selvästi näkyviin. Itsehän jaan Twitterissä myös mun blogipostaukset, joku lukija saattaa olla siellä, mutta hänellä ei esim. ole Facebookia. Joskus twiittaan mielestäni mielenkiintoisia artikkeleita tai tärkeästä asiasta, mutta ei niille tykkäyksiä satele, siihen nähden kuinka älyttömän moni ihminen näkee sen twiitin. Luultavasti johtuu siitä, että suurin osa näkijöistä saattaa olla Suomen ulkopuolelta. :)

      Poista
  2. Niin samaistun sun kirjoitukseen. Itsekin olen huomannut samoja asioita somessa. Koen olevani myös "tylsä" tyyppi, koska kaikki on tällä hetkellä ok elämässä. Mulle sinä olet kosmetiikkaguru. Minusta on kivaa lukea sun juttuja, vaikka en mistään tuotteista mitään tiedäkään 😃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, kiitos Outi, tuo lämmitti sydäntä, vaikka tykkäänkin olla ihan tavallinen! :D Voin sanoa, että silloin oon kyllä todella onnistunut, jos joku jaksaa lukea mun höpinöitä, vaikka aihealue ei itselle niin rakas olisikaan.

      Ihanaa viikonlopun odotusta sinne. <3

      Poista
  3. Voi aamen! Mäkin olen niin tavallinen, että välillä ihmettelen miten kukaan jaksaa minua missään mediassa seurata. Mutta mä olen mielummin tavallinen, vähän hajuton ja mauton oma itseni, kuin väen väkisin skandaaleja elämäänsä hakeva, tai kuvansa massasta erottamattomaksi filtteröivä somepersoona. Hyi olkoon. Tavallisuus kunniaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Mutta mä olen mielummin tavallinen, vähän hajuton ja mauton oma itseni, kuin väen väkisin skandaaleja elämäänsä hakeva, tai kuvansa massasta erottamattomaksi filtteröivä somepersoona."

      Juurikin näin! Ehkä me ollaan Nina jo liian vanhoja tohon kaikkeen. :D

      Poista
  4. Kiva postaus, loppuun saakka :) Mäkin tunnustan olevani tylsä ja mun elämä on myös todella tavallista mutta ihanaa (jos ei sairastumisia lasketa)eikä ole ollut helppoa päästä tähän tilaan ja tilanteeseen.
    Vaikka välillä postaillut MyDay-juttuja, nekin on tuikitavallisen naisen elämää ja ihan perusjuttuja :)

    Mä en oo vielä löytänyt Twitteriä elämääni, enkä taidakaan kun alkaa riittämään jo nämä sovellukset :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muuten tykkään sun MyDay-postauksista, ehkä mä tykkään niistä, koska ne on niin tavallisia. :D

      Poista
  5. Hyvä kirjoitus ja monet ajatukset (oikeastaan kaikki) voin allekirjoittaa. En tosin itse ole twitterissä, enkä facebookissa, mutta sen mitä olen sivusta seurannut etenkin twitteriä työn kautta, niin aika erikoista on meininki siellä. Tuntuu siltä, twitteristä on tullut monelle oman egon jatke, just sellainen mitä kuvasit: täältä pesee nasevia tviittejä, koettakaapa pyrkiä samaan, suckers!;) Mua on alkanut muutenkin koko some-maailma mietityttämään. Se tuntuu muuttuneen entistä raadollisemmaksi. Itsekin koen olevani tylsä, eikä mulle tapahdu mitään ihmeitä normiarjessa... itsekin pötkötän mieluiten sängyssä ja katselen tubesta jotain rikosjuttuja;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Tuntuu siltä, twitteristä on tullut monelle oman egon jatke, just sellainen mitä kuvasit: täältä pesee nasevia tviittejä, koettakaapa pyrkiä samaan, suckers!;)"

      Kuvasit just Sari täydellisesti Twitterin tolla virkkeellä. :)

      Samat mietinnät itsellä somemaailmasta, ton raadollisuuden vuoksi mietin paljon tota, miten toiset on valmiita kertomaan siellä itsestään ihan kaiken. Mä olen kyllä kertonut paljon asioita itsestäni, mutta en kaikkea, koska olen lopulta aika yksityinen persoona.

      Tuben rikosjutut on ihan parhaita, harmi ettei telkusta näy meillä mikään rikoskanava, niitähän on jenkeissä monia. ;)

      Poista
  6. Kaipailitko Charming nails -blogissa tätä luomiväriä, vai ymmärsinkö väärin? https://eleven.fi/isadora-eyeshadow-quartet#87243 :)

    VastaaPoista
  7. Rikosdokkareita sohvalta kuulostaa ihan mun viikonlopulta, eli toinen tylsä ilmoittautuu. :D Onneksi kosmetiikasta riittää asiaa mulla. :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, tänäänkin tullut katsottua monta. ;) Joo sama, juttua edes siitä. :p

      Poista
  8. Mulle, et ole kyllä tavallinen persoonana vaikka elätkin normaalia tavallista elämää. Olet kosmeguru, tunnet jopa mun maun ja niin terävä, että harva on.

    Samaa mieltä ja siksi stories ei olekaan oikein mun juttu. Uskon kyllä, että on ihmisiä jotka haluavat seurata joitain ihmisiä ihan kaikessa, mutta en ole se henkilö joka antaa kaiken tai edes kuvittelisi, että se kiinnostaisi toisia.

    Niin hyvä aihe, sillä rakastan itsekin olla kotona ja elää tavallista elämää.

    Mukavaa sunnuntaita Jonna. ❤️❤️❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tykkään käyttää joskus storiseja, sinne on kiva laittaa jotain juttua, mutta että näyttäisin kaiken mitä mun päivän aikana tapahtuu (vaikka se ei olekaan yhtään mitään) niin ei...

      Mukavaa viikkoa Tiia. <3

      Poista
  9. Luin loppuun <3

    Hei, meikämandoliini on asunu kesän Etelä-Savossa ja tänne tulossa uudestaan asumaan myös syksyn jälkeen. Tänne, mistä ei löydy edes Kicksiä (eikös se oo apaut joka paikassa). En voi kertoa alani opiskeluistani enkä töistä (menneistä, nykysistä ja tulevista) tai edes seurustelukumppanista tai hänen töistään niin kui tylsä mä sit oon :D !

    tavallisuus ei ole tylsää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ihan paras toi ettei löydy Kicksiä. :D Ei löydy Riksustakaan, jännin paikka mihin voi mennä on Emotion. :D Toi, ettei noita voi kertoa, rajoittaa kyllä todella paljon. Mä kyllä voin onneksi puhua miehestäni, koska hän on julkinen henkilö. Mutta en halua suhteestanikaan kaikista henkilökohtaisimpia asioita tai ihan kaikkea kertoa, koska ne ovat omia yksityisiä asioitani. :D

      Poista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown

Designed by FlexyCreatives