Kosmetiikan markkinointi – Tieto lisää tuskaa


Muistatteko, kun kirjoitin helmikuussa postauksen siitä, miten ajatukseni ihonhoidosta ovat muuttuneet vuosien varrella? Kerroin tuolloin lähinnä siitä, miten ajatukseni nimenomaan ihonhoidon osalta on muuttunut. Nyt haluaisin avata kuitenkin sitä toista puolta nimittäin markkinointia. Tämä on siitä mielenkiintoinen aihe, että tällä hetkellä saan osan tuloistani markkinoimalla kosmetiikkatuotteita täällä blogissa ja somekanavissani. 

Olen ystävilleni tilittänyt koko vuoden, miten tieto lisää tuskaa. Mitä enemmän olen imenyt tietoa vuosien saatossa ihonhoidosta, sitä enemmän olen alkanut suhtautumaan kriittisesti siihen, miten sitä markkinoidaan meille. Toisinaan tämä ärsyttää, olisi niin kiva uskoa kaikki, mitä meille syötetään. Varsinkin monilla ihonhoitobrändeillä on todella hienot "tarinat", mikä on iso osa markkinointia, jolla luodaan mielikuvaa brändistä. Tämä on tietenkin kiehtovaa ja mielenkiintoista seurattavaa. Lisäksi juuri ihonhoidon kohdalla on usein kyse siitä, että meille halutaan myydä aina vain useampia tuotteita tai sen hetkistä muotiraaka-ainetta, vaikka emme niitä kaikkia oikeasti tarvitse tai raaka-aine ei edes sopisi ihollemme. Toki jokainen itse lopulta päättää, mitä tarvitsee ja haluaa käyttää. Brändit ovat kuitenkin vuosien saatossa onnistuneet luomaan aiheen ympärille ilmapiirin, että tarvitsemme jokaiseen ihomme kohtaan eri tuotteen. Jos joku näin haluaa tehdä, niin siinä ei todellakaan ole mitään väärää. 

Voisinko nykyisten tietojeni perusteella enää tänä päivänä tuoda brändien sanomaa sensuroimattomana blogiini, niin vastaus on ei. Koen tämän kuitenkin vahvuutena ja hyvänä asiana myös teille lukijoille.


Muistan, kun aloitin bloggaamisen reilu kymmenen vuotta sitten ja aloin saamaan ensimmäisiä kutsuja blogitilaisuuksiin. Kuuntelin tilaisuuksissa innostuneena brändien tarinoita ja ne iskeytyivät tajuntaani kuin salama. Nämä ihmiset ovat alansa huippuja ja tietävät, miten esittelevät asiansa. Uskon, että moni bloggaaja voi samaistua näihin alkuaikoihin. Vuosien saatossa oma tietomääräni ja ymmärtämykseni on kuitenkin lisääntynyt. Asiat jotka kiinnostavat, niin niistä tietenkin haluaa etsiä mahdollisimman paljon lisää tietoa ja samalla kehittää itseään. Voin hyvin kuvitella millainen tuska kosmetiikan kemiaa opiskelevilla on, koska heidän tietonsa ovat aivan eri luokkaa kuin omani. Tänäkin päivänä tilaisuuksissa tuotteiden ympärille kehitellyt tarinat kiehtovat juurikin markkinointi mielessä pitäen, mutta nyt osaan suhtautua  niihin aivan eri tavalla ja olen siten kriittisempi tuotteista esitettyihin väitteisiin. 

Pelkästään blogini postauksia lukemalla, voi huomata melkoisen muutoksen viimeisen parin vuoden aikana siihen, miten kuvailen ja kerron tuotteista. Olette varmasti huomanneet, miten usein mainitsen siitä, miten kukaan ei todellakaan tarvitse kaikkia tuotteita, mitä täällä esittelen. Koitan myös mahdollisimman selkeästi tuoda esille sen, millaisille ihoille ajattelen tuotteiden sopivan. 

Olen tosi iloinen, että kaikki yhteistyökumppanini ovat antaneet minulle hyvin vapaat kädet kaupallisissakin jutuissa niin, että olen saanut kertoa brändistä ja tuotteista sillä tavoin kuin minusta on tuntunut hyvältä ja oikealta. Kukaan ei ole koskaan laittanut sanoja suuhuni, miten minun pitäisi tuotteita täällä esitellä. Tuloksena onkin aina oma näkemykseni tuotteista, eikä se lehdistötiedotteissa esitetty kiiltävä pinta.

Valitettavasti varsinkin luonnonkosmetiikkaa kohtaan asenteeni on muuttunut paljon. Tähän osa syy on juurikin vääränlaisessa markkinoinnissa. Muistan, kun luonnonkosmetiikka nousi pinnalle muutamia vuosia sitten ja miten silloin vielä menin hurmokseen mukaan. Tämä jatkui siihen asti, kunnes aloin etsimään mahdollisimman monenlaisia näkemyksiä ja sitä kautta ymmärtämään jälleen enemmän. Tykkään luonnonkosmetiikan ideologiasta sinällään, mutta varsinkin sen markkinointi on vuosien saatossa välillä ylitetty hyvän maun rajat toisten brändien dissaamisen suhteen. Luonnonkosmetiikkaa markkinoidessa esitetään usein väitteitä ei luonnonkosmetiikka kohtaan, jotka eivät edes pidä paikkaansa. Onneksi myös tällä saralla on yrityksiä, jotka markkinoivat itseään omien vahvuuksiensa kautta.


Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä asiana olen ollut huomaavinani sen, miten varsinkin Suomessa kosmetiikkaa halutaan kaupata hyvin suppealle ryhmälle – pääsääntöisesti nuorille ja tietyn tyyppisille ihmisille. Usein tuntuu, että markkinoinnin huumassa meidät iäkkäämmät asiakkaat on haluttu unohtaa täysin, vaikka samalla tavalla meistä suurin osa on somessa kuten nuoristakin. Jaksan edelleen ihmetellä sitä, kun näen nuoren parikymppisen mainostavan esim. anti-age -tuotteita. Ulkomailla saman brändin mainoskasvo voi olla iäkäs julkkis, mutta meillä Suomessa tuotetta mainostavat lähinnä vain nuoret.  En pysty henkilökohtaisesti samaistumaan mitenkään tällaiseen mainontaan ja se luokin minulle brändistä vähintäänkin oudon kuvan. Onko se ulkomailla käytetty iäkkäämpi julkkis vain tasa-arvon vuoksi näyttävää kiillotuspintaa brändille, mutta totuus takana olisi kuitenkin se, että pääsääntöisesti halutaan markkinoida vain nuorilla? Tämä on kuitenkin todella yleistä. Ehkä Suomessa ajatellaan, että me iäkkäämmät avaamme lompakkomme ulkolaisen iäkkäämmän esikuvan vuoksi joka tapauksessa, kun haluamme ostaa heidän tuotteen.

Tämän postauksen tarkoitus ei suinkaan ollut mollata markkinointia. Sillä se jos mikä on kiehtova aihealue vaan enemmänkin tuoda tiedostetusti esille sitä, mitä markkinoinnilla haetaan, sekä omia huomioitani siitä, miten oma suhtautumiseni on muuttunut vuosien aikana. Markkinointi ylipäätään on aihealueena niin kiehtova, että siitä voisi kirjoittaa vaikka kirjan. On kirjoitettukin ja monia. Kuinka moni teistä on esimerkiksi miettinyt uuden iPhonen ostaessa, että Applella on mietitty tarkasti jopa se, miten kauan pahvirasian kannen, jossa uusi puhelin tulee, nostaminen kestää? Se on tehty tarkoituksella tiukaksi, että sen nostaminen vie hetken, mutta juuri sen verran vähän aikaa, ettei ostaja menetä hermojaan. Tämän vuoksi avaamisesta ja uuden puhelimen näkemisestä tulee ostajalle alitajuntaan vieläkin suurempi miellyttävä elämys.

Miltä kosmetiikan markkinointi sinusta näyttää ja mitä ajattelet siitä? Haluatko kauniita mainoslauseita vai faktapohjaista tietoa?

Kuvat: Pexels



  1. Hyvää pohdintaa! Mä ajattelen niin, että kauniit tarinat ja korulauseet "kuuluu asiaan", ja ovat osa tuotteen kokonaisuutta, johon kuuluu lisäksi hienot pakkaukset ja vaikkapa tuoksut. Eli tiedän ostavani (osittain) fantasiaa, ja se on ihan ok. :-) Mutta kyllä tuotteen täytyy olla toimiva myös, pelkkä ulkokuori ei riitä.

    Anti-age-tuotteita en osta, jos niitä ei markkinoida riittävän uskottavasti. Parikymppinen ei voi edes tietää, mitä 40+ kaipaa ihonhoitotuotteelta, iho käyttäytyy niin eri tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, korulauseet kuuluu asiaan. Jotenkin silti olisi kiva, kun niihin voisi uskoa enemmän. :D Itselle ihonhoidossa tuoksut olivat ennen todella tärkeintä, nykyään jopa enemmän tärkeää on tuoksuttomuus, vaikka käytän myös hajustettuja tuotteita.

      Itsehän käytin parikymppisenä osin aivan liian aktiivisia tuotteita iholleni, monet valinnat naurattaa nyt. Iho tosiaan käyttäytyy niin paljon eri tavalla vuosien saatossa. Jotenkin tuntuu, että ainakin toistaiseksi olen viime aikoina vihdoin löytänyt salaisuuden siihen, miten pitää iho jatkuvasti tasapainoisena ja hyvinvoivana.

      Poista
  2. Olipa loistava postaus. Ja kyllä tämä ikäsyrjintä on valitettavasti tullut huomioitua. Olin tässä eräässä tilaisuudessa ja siellä oman ikäisten toimittajien ym. kanssa juteltiin asiasta. Oli eräs oman ikäinen julkkis paikalla, joka sanoi suoraan, että esimerkiksi televisiomainonnassa me olemme roskayleisöä, meille ei yksinkertaisesti haluta mainostaa mitään.

    Huvittavaa tässä on se, että meillä on rahaa ja toisekseen se, että on tulossa aivan uusi nuori sukupolvi, joka on hyvin tarkka miten kuluttaa, joten hohhoijaa.

    Suomi on tässä takapajula ja markkinointi laahaa edelleen jollain 70-luvulla monessa paikassa. Jos joskus näet jonkun oman ikäisen, huutaa kyseinen henkilö huutomerkkinä joukosta, koska on ainoa ja jos on yksi harmaahapsi, hän on taatusti laiha ja upea.

    Mutta en tiedä miten maailmaa muuttaa, kuin että meidän kaikkien tulisi yhdistää voimamme jotenkin.

    Sydämellistä uutta viikkoa Jonna. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä, että televisiomainonnassa ollaan roskayleisöä, nuoret tuskin televisiota katsoo.😅 On kyllä kummallinen ajatusmaailma.

      Olen samaa mieltä voimien yhdistämisestä, ei meidän iäkkäämpien puolesta ääntä kukaan pidä paitsi me itse.

      Ihanaa viikkoa Tiia. ❤️


      Poista
  3. Olipa hyvä postaus ja olen tosiaan huomannut eron siinä miten kerrot nykyään tuotteista. Minä tykkään siitä, että kerrot reilusti tykkäätkö vai ei ja myös siitä, että kerrot millaiselle ihotyypille tuote sopisi. Olen myös samaa mieltä siitä, että aivan liian nuoret mallit mainostava anti age tuotteita, itse näkisin mielummin siinä oman ikäisen naisen tai vanhemmankin.
    Ihanaa viikkoa sinulle ja kiitos rehellisyydestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla Outi. Juuri tähän pyrin, myös siihen että kaikille löytyisi täältä jotain iästä tai ihotyypistä riippumatta. 🙂

      Tottakai sitä samaistuu mainonnassa enemmän oman ikäisiin, valitettavasti Suomessa halutaan lähes kaikki mainostaa nuorilla.

      Ihanaa viikkoa sinnekin. ❤️

      Poista
  4. Todella hyvä postaus taas kerran! Samaistun hyvin tuohon, mitä sanoit luonnonkosmetiikan markkinoinnista. Maku on mennyt täysin tiettyihin tahoihin, jotka mustamaalaavat "tavallista" synteettistä kosmetiikkaa ja luovat kauhukuvia ihmisille korostaen samalla omien tuotteidensa erinomaisuutta. Olin jossain vaiheessa jonkinlaisessa luonnonkosmetiikan FB-ryhmässä, jossa joskus melkein nauratti lukea niitä kysymyksiä, kun etsittiin ainesosien suhteen "pahiksia" joistain tietyistä tuotteista ja/tai brändeistä. Totta kai on luonnollista, että yritys haluaa markkinoida omia tuotteitaan hyvässä valossa, mutta miksi sen takia pitää lytätä tai jopa keksiä valheita toisentyyppisestä kosmetiikasta? Tää on oikeasti aika pelottavaakin, kun jotkut ihmiset uskovat näihin väittämiin sokeasti, sillä tokikaan tavallisella kuluttajalla ei välttämättä ole minkäänlaisia valmiuksia ymmärtää asioita itse. Juuri sen takia he neuvoa kysyvätkin. Harmillisesti sen vastaajan intresseissä ei välttämättä ole kyseinen ihminen vaan vastaajan/yrityksen oma etu, myynti ja raha.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en varmaan edes pystyisi kuulumaan tollaiseen ryhmään. Asioista ja mielipiteistä on mielenkiintoista käydä keskustelua, mut varsinkin luonnonkosmetiikkaa kannattavilla on usein todella järkähtämättömiä mielipiteitä.

      Kyllä, usein kyseessä on raha ja oma etu. Bloggaajana on siitä kiva olla, että pystyy olemaan edelleen avoin asioista halutessaan.

      Poista
  5. Hienoa, tätä olen itsekin pohtinut. Mitä ostan kun ostan kosmetiikkaa: mielikuvia, jonkun toisen mielipiteitä, korulauseita? Olenko kokonaan ostamatta? Tunsin erään ihmisen, joka vakaumuksen syvällä rintaäänellä julisti ettei koskaan käytä minkäänlaisia tököttejä itseensä. En väheksy mäntyöljyn hyviä ominaisuuksia, mutta jos elämänsä pesee itsensä päästä varpaisiin vain mäntysuovalla, kyllä se jossain rupeaa näkymään. Itsellä iho kiristyy jo pelkästä ajatuksesta... Ajattelen kuitenkin niin, että perittyäni hyvät geenit äidiltäni, joka 91 vuotiaana on 30 v. nuoremman näköinen, on "velvollisuuteni" hoitaa itseäni ja hemmotella joskus ihanilla tuotteilla. Näitä sinun juttujasi luen anonyyminä mielenkiinnolla, koska niistä löytyy faktaa ja aitoa kokemusta. Kunnioitan sinua myös siinä, ettet läväytä saamiasi sponssipaketteja meidän "kateellisten" silmille: katsokaa mitä sain, eikös olekin ihania! Jatka samaan malliin, toivoo yli-ikäinen kosmetiikasta kiinnostunut Tarja, 64 v.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvillä ihogeeneillä ja pienellä ihmeellä varustettu varustettu, varmasti pystyy pelkän mäntysuovan voimin ihoaan hoitamaan, mutta epäilen, ettei se toimi kovin monella. 😅

      Olen varmaan yksi harvoja, jotka eivät tosiaan esittele sponsoripaketteja juurikaan. En täällä, enkä somessa. Tämä on tietoinen valinta. Yrityksethän tykkäisivät, että heidän tuotteensa saisivat heti näkyvyyttä ja sitähän tulee, kun vaikuttaja ne saamansa tuotteet läväyttää heti someen. Itsellä on kuitenkin se ajatus, että näytän vain niitä tuotteita, jotka sopivat tänne, joita olen itse käyttänyt ja jotka sopivat jo suunnittelemiini postauksiin. Muilla ei ole väliä minulle,eikä seuraajilleni.

      Ymmärrän myös hyvin sen, että toiset eivät halua niitä nähdä. Tämä oma valinta on varmasti vähentänyt saamieni tuotteiden määrää, koska näkyvyydestä ei ole yritykselle varmuutta, koska en esittele saamiani tuotteita varmasti. Toisaalta olen myös itse nykyään todella tarkka siitä, mitä otan edes vastaan. Miksi täyttäisin kaappini tavaroilla, joita en tarvitse?

      Ihanaa syksyn jatkoa!

      Poista
  6. Täytyy sanoa, että toi monen bloggaajankin harrastama luonnonkosmetiikkavouhotus jonain ylivertaisena parempien ihmisten valintana on saanut minut sen verran varpailleni, että vasta tänä vuonna otin kokeiluun ensimmäiset luonnonkosmetiikan tuotteeni Madaralta ja Bybiltä, koska pitkään tuntui etten edes halua perehtyä asiaan sen takia millaisen fiiliksen nettikeskustelu on mun mieleen asiasta jättänyt :|

    Itsekin olen sortunut siihen että haluais kokeilla kaikkia mahdollisia tehoaineita kun niitä mainostetaan milloin minäkin ihmeidentekijänä, huomasin kuitenkin sen myötä että ihoni voi parhaiten kun sitä hoitaa hellästi muutamalla tuotteella, niin nyt opettelen vastustamaan kiusausta ostaa uusia tuotteita, (ainakin niin kauan kunnes vanhat on käytetty pois! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ihan sama. Pysyttelin erossa luonnonkosmetiikasta koska se fanaattisuus àrsytti ja vasta tànà vuonna ostin ensimmàistà kertaa Madaraa ja Bybià minàkin :-)

      Poista
    2. Kaikissa asioissa voi mennä yli ja se äkkiä kirvoittaa juurikin kaltaisesi vastareaktion. Suomessa esim. "clean beautyn" markkinointi agressiivisempana alkoi vuosia aiemmin kuin rapakon takana, jossa sitä on alettu enemmän tuomaan esiin vasta viimeisen parin vuoden aikana.

      Madaralla ja Bybilla on molemmilla tosi kivoja tuotteita. Jos haluaa aloittaa luonnonkosmetiikan puolelta sellaiset brändit kuin Atopik, BTB13, Evolve, Ecooking ja Laponie of Scandinavia ovat suosikkibrändejäni. Nämä siksi, että osa heidän tuotteistaan sopii hyvin herkällekin iholle. Toisin kuin mainostetaan, juuri luonnonkosmetiikka voi todellakin olla ihoa ärsyttävä tekijä. :D

      Omalla ihollani on sama juttu. Ihoni tykkää, kun sitä hoitaa vain muutamalla tuotteella.

      Kivaa syksyä sinne. :)

      Poista
  7. Mielenkiintoinen postaus ja paljon asiaa. Haluaisin uskoa etten sorru mainosten korulauseisiin ja lupauksiin, mutta tiedän ettei se ole totta. Saatan ostaa kosmetikkaa ja uskoa, että se tekee ihmeitä. Tai ainakin toivon niin :D

    Nuoret mainostamassa kaikkea kosmetiikassa ärsyttää tietenkin, mutta tiedän myös että nuoret ( vaikkei heillä ole niin paljon rahaa kuin vanhemmilla ) käyttävät enemmän rahaa kosmetiikkaan. Keskiverto keski-ikäinen suomalainen nainen ei juuri itseensä tuhlaa :( Eikä myöskään luen blogeja tai ole instassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että juuri ne ketkä vanhemmat ihonhoitoon tuhlaa, nimenomaan lukevat blogeja ja seuraavat Instagramia. Tämän vuoksi on älytöntä, että mainonta on kohdennettu nuorille. Ainakin, kun omaan blogiini tehtiin opinnäytetyön yhteydessä tutkimus, juuri omat lukijani, ne iäkkäämmätkin käyttivät kymmenkertaisen määrän kosmetiikkaan rahaa, mitä normi suomalainen. Varmasti ne jotka eivät lue/seuraa, eivät sitten kosmetiikkaan niin kulutakkaan, koska aihe ei yksinkertaisesti kiinnosta heitä. :D

      Poista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown

Designed by FlexyCreatives