30.3.2013

Bloggaajien statussymbolit ja niiden vaikutus lukijoihin

Olette varmaan huomanneet, että bloggaajilla on paljon samoja tavaroita, kun yksi hankkii, niin toisenkin pitää saada. Jotain tuotteita tietenkin tulee tuotelahjoina, joten sitäkin kautta samaa tavaraa kertyy.

Kärjistetysti voisi sanoa, että jokaisella vähänkin tunnetummalla bloggaajalla on päässään Rapunzelin hiustenpidennykset, jalassaan Jeffrey Campbellin kengät, kaulassa roikkuu Vuittonin huivi, rannetta koristaa Michael Korsin kello, jokainen omistaa vähintään yhden Guessin korun, päällä on yleensä Zaraa ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä kädessä roikkuu kallis merkkilaukku, joka yleensä on Vuitton. Lisäksi viime aikoina on käyty tiheään Elixiassa kuntoilemassa.

Saattaa olla, että yleistän, mutta eihän tältä yhtälöltä voi välttyä blogeja selaillessa, varsinkin, kun tarttuu niihin blogilistan useisiin kärkisijojen blogeihin. (Onneksi sieltä löytyy kivojakin blogeja.)

Edellä kuvattu bloggaaja on yleensä n. 20-vuotias nainen/tyttö, joka luo tiettyä unelmaa luultavasti n. 13-23-vuotiaille lukijoilleen. Nämä nuoret tytöt ihannoivat heitä, joten myös he haluavat isona omistaa Vuittonin, Korsin kellon ja Campbellin kengät, jos niistä ei sitten ole jo jotain Nellylta osamaksulla tilattu. Bloggaajat innostavat jatkuvilla alennuskoodeillaan nuoria tyttöjä shoppailemaan tavaraa, mitä he eivät välttämättä edes tarvitsisi. Tietenkin jokainen tekee itse omat päätöksensä ostoksistaan, mutta tietyn ihanne-elämän kauppaaminen blogeissa voi johtaa nuoria tyttöjä harhaan.

Blogeissa minua ei haittaa ne mainokset blogin sivussa, sehän on selvä, että niitä on, koska niistä saa tarvittavia tuloja. Minua haittaa se, että joka toisessa postauksessa mainostetaan näitä kauppoja, annetaan niihin alennuskoodeja ja eikä heillä ole koskaan mitään negatiivista sanottavaa mainostamiensa paikkojen tuotteista/nettisivuista yms. Ymmärrän, että luultavasti tämä kuuluu yhteistyösopimukseen. Yhteistyö varmaankin katkeaisi välittömästi, jos bloggaajan puolelta soraääniä kuuluisi. Tämä tekee näistä blogeista entistäkin kiiltokuvamaisemman kuvan. Haluavatko blogien yhteistyökumppanitkin todella tätä? Kaikki ihmisethän tietävät, että täydellistä ei ole olemassakaan. Minunkin lempi kynsilakka merkki pettää aina joskus. Miksi meille kuitenkin luodaan täydellistä kuvaa?

Tähän väliin totean, että Ostolakossa-blogi on loistava esimerkki siitä, miten blogissa voi olla mainoksia ilman, että blogin sisältö kärsii siitä mitenkään. Virve ei ole tuputtamassa teksteissään alekoodeja minnekään, lisäksi hän kertoo tuotteista aina totuudenmukaisesti, mistä pidän. Etusijalla on blogin sisältö ei mainokset.

Onko vastuu sitten bloggaajan vai mainostajien? Minusta molemmat ovat yhtä syyllisiä. Mainostajat haluavat luoda blogien kautta nuorille unelma-elämää, mitä nämä nuoret bloggaajat sitten yhteistyössä mainostajien kanssa toteuttavat. Ei edes bloggaajien tarvitse lähteä mukaan kaikkeen, mihin heitä pyydetään. Tästä hyvä esimerkki on Karkkipäivän Sanni, joka on useasti blogissaan kertonut, ettei lähde mielellään näkyvästi mihinkään yhteistöihin mukaan, koska ei halua, että hänen bloginsa täyttyy mainostamisesta. Sannia ja Virveä yhdistää puolueettomuus, jolla he kertovat tuotteista, oli ne saatu sitten blogin kautta tai itse ostettuja. Kiitos heille, koska tämä on se syy, jonka vuoksi viihdyn edellä mainittujen blogien parissa.

Valitettavasti omaan lukijakuntaani ei taida kuulua niitä lukijoita, jotka lukevat ensimmäiseksi mainittujen kaltaisia blogeja, joten en voi kysyä, mikä on se asia, mikä saa heitä lukemaan niitä. Onko kyseisten bloggaajien elämä vaan niin ihQ?

6 kommenttia:

  1. Hyvää pohdintaa ja erittäin mielenkiintoinen aihe. Mä uskallan väittää, että tälläistä on tietyllä tavalla ollut aina, mutta nyt blogien suosion räjähdettyä se on vaan ns. kärjistynyt. Tarkoitan siis sitä, että omassa nuoruudessani ne "esikuvat" olivat koulun suosituimpia tyttöjä: kun he ostivat jonkun uuden vaatteen, hyvin pian monella muulla oli samanlainen. Tästähän tuossa ilmiössä on kyse, näin blogimaailmassakin.

    Jotenkin tuntuu siltä, että jossain kohtaa päivän asujen esitteleminen on vinksahtanut päivän merkkien esittelyksi. Alkuperäisestihän päivän asujen ideana on käsittääkseni ollut tarjota naistenlehtien tapaan inspiraatiota pukeutumiseen ja näin edelleen tapahtuu osassa blogeista. Valitettavasti osassa taas ei. Ymmärrän senkin, että jos et kerro mistä vaatteet on ostettu/saatu, täyttyy kommenttiboksi sata kertaa samasta kysymyksestä. Mutta itseisarvo ei ehkä pitäisi olla se, että on mahdollisimman paljon merkkitavaraa päällä? Mua kiinnostaa eniten se, miten luksusta ja ketjuvaatteita saa yhdisteltyä tyylikkäästi ja miten muutamasta vaatekappaleesta saa erilaisia kokonaisuuksia.

    Lisäksi ihan oikeasti huolettaa nuorten suhteellisuudentaju rahan kanssa. Joo, rahan käyttö on puhtaasti jokaisen oma asia ja siitä puhuminen on Suomessa tabu, mutta mä toivon, ettei kukaan joudu ongelmiin sen takia, että "pitää" olla tietynlaiset vaatteet. Ja tällä en tarkoita nyt sitä, että blogit pakottaisivat ketään ostamaan mitään vaan myös yhteisöllistä painetta, joka nykyään on varmaan miljoona kertaa pahempaa kuin mun nuoruudessa. (Voisinko kuulostaa enemmän mummolta?! :D)

    Summa summarum, mä luen muutaamaa sellaista blogia, joissa tehdään yhteistyötä nettikauppojen kanssa. Niissä se sisältö (tekstit, kauniit kuvat ja postausten aiheet) on kuitenkin niin laadukasta, että pari alekoodia siellä täällä ei haittaa mitään. Niitä ei siis oo läheskään jokaisessa postauksessa. En tosin oo koskaan kyseisistä nettikaupoista mitään tilannutkaan, mutta kun mainoslinkit on merkitty selvästi ja sen lisäksi on mainittu, että postaus sisältää niitä niin se on mulle ihan ok.

    VastaaPoista
  2. Monien kuvaamasi kaltaisten blogien kommenttiboksit on sen verran hyvää viihdettä, että niitä blogeja kannattaa lukea jo ihan senkin takia. :D Mutta mä käyn muutamia suosittuja lifestyleblogeja kurkkimassa välillä myös sen takia, että pysyisin edes jossain määrin kärryillä kosmetiikasta, vaatteista ja vastaavista jutuista, kun en naistenlehtiä lue ollenkaan. Mainonta postauksissakin on okei mulle, jos se on merkattu selvästi ja pystyn luottamaan puolueettomuuteen eikä niitä ole melkein joka toisessa postauksessa (Nelly-kollaasit, argh).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa, ne kommenttiboxit ovat kyllä melkoista viihdettä. :D Olinkin unohtanut ne kokonaan.

      Poista
  3. Hyvä postaus, kirjoitit asiaa ja olen kanssasi samaa mieltä. Ajoittain huomaan itsenikin haaveilen jutuista, joita olen nähnyt monissa blogeissa. Onneksi kuitenki ainakin vielä oma tahto voittaa, ja huomaan etten oikesti tiettyjä juttuja tarvitse. Jotkut jutut joita paljon näkee, alkavat kyllästyttää. Taannoin poistin lukemistostani ison kasan blogeja joissa kirjoittaja pukeutui vain LV:n huiveihin ja laukkuihin. Kyllästyin. Kaipaan jotain raikasta.

    VastaaPoista
  4. Luen itse aika montaa suosittua blogia, mutta ohitan mainosjutut monesti mielenkiinnottomina. Johtuu varmaan iästä, että näin 25-vuotiaana tietää jo mitä haluaa ja mitä ei. Tosin uskon, että nuorempiin (teini-ikäiset) blogit ja niiden mainostus vaikuttaa hyvinkin paljon. Katukuvassa ainakin näkyy paljon blogeista "poimittuja" juttuja.

    Johanna

    VastaaPoista

The kindest word in all the world is the unkind word, unsaid. ~Author Unknown